Stručni radovi


Katarina Dunjic Mandic, Rada Karanac. Nacionalna konferencija Reinžinjering poslovnih procesa u obrazovanju . RPPO 2017 (str 334-342),  Fakultet tehničkih nauka, Čačak  ISBN 978-86-7776-217-9

PREFERENCIJE DRUŠTVENIH CILJEVA UČENIKA GIMNAZIJE 

Дуњић Мандић Катарина, Каранац Рада: (2017). Национална конференција са међународним учешћем  „Информационе технологије, образовање и предузетништво“ (ИТОП17), Факултет техничких наука Чачак/ Истраживање ISBN 978-86-7776-200-1, str 467-474

СВАКОДНЕВНИ ЖИВОТ ДЕЦЕ КРАЈЕМ 19. И ПОЧЕТКОМ 20. ВЕКА У СРБИЈИ, АЛБАНИЈИ И БОСНИ И ХЕРЦЕГОВИНИ 

 Рада Каранац (2016): Социолошкi годишњак Републике Српске, број 11, ISSN 1840-1538, стр.193-211.



Željko M. PAPIC, Rada KARANAC, Miloš PAPIC, Vol 16, No 2 (2016): PLUS EDUCATION
str 234 / 242 
http://www.uav.ro/jour/index.php/jpe/article/view/741/806

PREVENTION OF DIGITAL VIOLENCE IN EDUCATIONAL INSTITUTIONS

Rada KARANAC, Slavica JAŠIC, Željko M. PAPIC
str 317/326

http://www.uav.ro/jour/index.php/jpe/article/view/748/813


INSET pristup unaprеđivanju profеsionalnog dеlovanja nastavnika za primеnu IT

Rezime: Promene u oblasti nauke i tehnologije, iziskuju modernizaciju obrazovno-vaspitnog  sistema. Usvajanje informacionih tehnologija i specifičnost zahteva koje nameću u današnjem društvu, „društvu znanja“, uslovili su potrebu za prilagođavanjem obrazovnog sistema inovacijama, a samim tim i nastavnika, koji preuzimaju nove i odgovorne uloge i zadatke. 
Profesionalni razvoj zaposlenih u obrazovanju, je proces koji se odnosi na stalno unapređivanje znanja, veština i sposobnosti nastavnika i na razvijanje nastavničkih kompetencija. Potreba za profesionalnim razvojem proizilazi i iz razvoja naučno-tehnoloških dostignuća. Stručno usavršavanje predstavlja najraznovrsniji deo obrazovnog sistema, i poslednjih godina se u kontinuitetu ostvaruje putem različitih organizacionih oblika, u okviru INSЕT-a, koji predstavlja inoviranje stečenih znanja i veština i unapređivanje prakse. 

U radu su na osnovu sadržaja programa stručnog usavršavanja, analizirani akreditovani programi koji su ponuđeni Katalogom programa stručnog usavršavanja zaposlenih u obrazovanju, od prvog „Pilot“ Kataloga za školsku 2002/2003. god, do Kataloga za školsku 2008/09. godinu. Dat je pregled programa stručnog usavršavanja, koji su bazirani na primeni IT. 
Posebna pažnja je posvećena spremnosti nastavnika, da putem uključivanja i osposobljavanja kroz programe stručnog usavršavanja u nastavnom procesu, upotrebljavaju Internet (obrazovni portali, baze podataka, multimedijalne prezentacije). 


Profesionalni razvoj nastavnika u funkciji unapredjvanja kvaliteta obrazovno-vaspitnog procesa


Rezime: Kontinuirano unapreñenje obrazovno-vaspitnog sistema i njegovo usaglašavanje sa zahtevima savremenog društva neizostavno nalaže unapreñivanje kvaliteta nastavnog procesa putem uvoñenja inovacija i putem profesionalnog razvoja nastavnika. Profesionalni razvoj nastavnika je proces koji se odnosi na stalno razvijanje znanja, veština i sposobnosti i doprinosi poboljšanju kvaliteta rada, jačanju motivacije i razvijanja sistema vrednovanja i samovrednovanja. Profesionalni razvoj nastavnika je otvoren, dinamičan i trajan proces koji podrazumeva i prenošenje novog znanja iz različitih profesionalnih oblasti i naučnih disciplina u svet prakse, kao i praćenje evropskih trendova u pogledu poboljšanja kvaliteta obrazovanja. 
Na osnovu tema i ciljnih grupa, te programa stručnog usavršavanja analizirani su akreditovani programi koji su ponuñeni Katalogom programa stručnog usavršavanja zaposlenih u obrazovanju za školsku 2010/2011. godinu, a koji aktuelizuju primenu inovacija u nastavni proces. Primena inovacija u nastavi sagledava se putem samovrednovanja, koje pruža objektivne podatke o kvalitetu rada škole u svim bitnim segmentima. 


Promocija i marketing obrazovno-vaspitnih ustanova 


Rezime: U društvu znanja, škole postaju odgovorne za praktično funkcionisanje i rezultate. Razvoj škola se postiţe kontinuiranim unapređenjem rada i odrţivosti jakih strana. Implementacija mnogobrojnih procesa u obrazovni sistem, zahteva kompetentnog nastavnika i dobro organizovan menadţment škole, koji kroz timski rad, saradnju na internom i eksternom nivou i odnosima sa javnošću, školu treba da reklamira i promoviše.
Promocija i marketing škole, uz isticanje onoga što je posebno vredno i specifično, neophodni su da bi se privukla paţnja zainteresovanih stejkholdera i javnog mnjenja. Zadatak predstavljanja onog što škola nudi treba da bude deo svačijeg posla u obrazovnovaspitnim ustanovama, kako bi se upitila jedinstvena i pozitivna poruka. Analizom samovrednovane ključne oblasti Etos, dolazimo da podatka o načinu promocije uspešnosti škola, kao i o kvalitetu klime i odnosa u školi i okruţenju.


Školsko razvojno planiranje u službi inset-a


Rezime: Školsko razvojno planiranje je strateški proces kontinuiranog planiranja u školama i osnova za ostvarivanje neophodnih promena u svim segmentima školskog života. Daje podršku profesionalnom razvoju nastavnika koji se u školama ostvaruje putem različitih organizacionih oblika In – servisa. Kvalitet nastavnika se određuje pomoću profesionalnih kompetencija koje se u Republici Srbiji definišu kroz pojam standarda zanimanja nastavnika. 

Menažment tim i upravljanje inset-om u školama


Rezime: Kvalitetnije obavljanje posla, unapređenje nastave i stvaranje kompetentnog nastavnika u obrazovnovaspitnom sistemu se ostvaruje putem profesionalnog razvoja zaposlenih. Najbitnija komponenta profesionalnog razvoja je stručno usavršavanje nastavnika i predstavlja najraznovrsniji deo obrazovnog sistema koji se ostvaruje putem različitih organizacionih oblika u okviru INSЕT-a koji predstavlja inoviranje stečenih znanja i veština, 
unapređivanje prakse i povećava svestnost o samom radu.
INSET-om u školama rukovode i upravljaju aktivi i timovi koji predstavljaju specifičnu inicijativu organizacionog rada. 

Timski rad i obrada podataka u školama u procesu samovrednovanja


Rezime: Savremena i dinamična škola, sopstvenim strateškim planiranjem razvoja, kontinuiranim profesionalnim razvojem nastavnika, „proizvodi“ kompetentnog učenika i u potpunosti odgovara zahtevima društvene zajednice. Kvalitetan razvoj škole, unapređenje slabosti i održivost jakih strana se postiže procesom samovrednovanja, koji pruža objektivnu analizu stanja u školi u svim segmentima obrazovno-vaspitnog rada, kroz participaciju socijalnih partnera. Na uzorku od 25 škola Moravičkog okruga (Školska uprava Čačak) su analizirani sastavi timova za samovrednovanje, način rada, obrada 
podataka, kao i saradnja sa ostalim timovima i stručnim aktivima u školi. Kroz predloženu proceduru rada timova ukazujemo na složenost procesa samovrednovanja koji se odvija kroz više faza i aktivnosti i koji predstavlja osnovu za izradu razvojnog plana škole.


Strateško planiranje razvoja ekspertskih organizacija na primeru Škola u Moravičkom okrugu


Rezime: Kontinuiranim samovrednovanjem rada i prakse i pronalaženjem načina da se unapredi kvalitet nastave, škole kao ekspertske organizacije strateški planiraju sopstveni razvoj. Procesom strateškog planiranja, škole pruzimaju inicijativu i odgovornost za svoj razvoj i uspešno povezuju sve učesnike školskog života oko zajedničke vizije. Na ovakav način se u školama organizuje INSET sistem obrazovanja (In-servis Education for Teachers).
Ovaj rad predstavlja rezultat analize samovrednovanja ključnih oblasti u petnaest osnovnih i srednjih škola u Moravičkom okrugu. Prikazuju se načini izrade i primena strateških planova škola kroz proces implementacije akcionih planova samovrednovanja u školske razvojne planove. U integrisanom procesu menja se i ideja i praksa učenja. Stvara se potreba za otvorenošću i stalnom spremnošću za usvajanjem i primenom novih znanja, veština i sposobnosti, tokom celog života. 


Očuvanje i nadogradnja organizacijskog znanja u upravljanju srednjim stručnim školama u Republici Srbiji


Rezime: Kontinuirano unapređenje obrazovnog sistema Republike Srbije i njegovo usaglašavanje sa evropskim tendencijama nalaže unapređenja u sistemu menadžmenta škola, kao osnovnih nosilaca obrazovne funkcije. Jedan od ključnih mehanizama osiguranja kvaliteta u upravljanju školom jeste uspostavljanje sistema očuvanja i nadogradnje organizacijskog znanja. Ovaj aspekt je posebno značajan, imajući u vidu specifičnosti srednjeg stručnog obrazovanja, pre svega u pogledu velikog broja procesa koji se svakodnevno odvijaju. Cilj rada je sagledavanje nivoa i načina primene mehanizama za očuvanje i dalju nadogradnju organizacijskog znanja u upravljanju srednjim stručnim školama, sa posebnim osvrtom na njihovu primenu u osiguranju kontinuiteta i kvaliteta upravljanja procesima u školi. Analiziran je uzorak od 35 srednjih stručnih škola iz Republike Srbije, anketiranjem direktora i sumiranjem primera očuvanja i nadogradnje organizacijskog znanja u školama. Prepoznato je da škole u najvećoj meri ne primenjuju dodatne mehanizme za očuvanje organizacijskog znanja, osim zakonom predviđenih. Identifikovane su mogućnosti za unapređenje očuvanja i nadogradnje organizacijskog znanja kroz uspostavljanje odgovarajućih procedura u upravljanju školama. U sklopu zaključaka rada, sagledani su institucionalizovani mehanizmi za očuvanje organizacijskog znanja u srednjim stručnim školama u Republici Srbiji i predložene su mere koje mogu rezultirati unapređenjem mehanizama za nadogradnju organizacijskog znanja neophodnog za upravljanje ključnim procesima škole.

Učitelji u sistemu stručnog usavršavanja


Rezime: Stalno stručno usavršavanje, vodi učitelje ka profesionalnom razvoju i na taj način u današnjem društvu, „društvu znanja“, učitelji preuzimaju nove i odgovorne uloge.
Profesionalni razvoj učitelja, podrazumeva povećanje učiteljeve svesnosti o tome šta, kako i na koji način može da unapredi u vaspitno obrazovnom procesu.
U radu govorimu o sistemu stručnog usavršavanje uz rad, INSENT-u sistema obrazovanja (In-servis Education for Teachers), koji pretstavlja inoviranje stečenih znanja, usavršavanje veština, unapređenje prakse i kontinuiran profesionalni razvoj učitelja. Bavimo se analizom ponuđenih oblika stručnog usavršavanja i dajemo pregled potreba učitelja za permanentnim razvojem.


Marketing u visokom obrazovanju


Apstrakt: U ovom radu je opisan poslovni proces marketinga u visokom obrazovanju, 
odnosno, na integrisanom univerzitetu, korišćenjem CASE alata BPwin i IDEF0 
metodologije koju on, između ostalih, podržava



Strateško planiranje razvoja škola

Rezime: Sedam godina nakon započinjanja strateškog planiranja u školama u Republici Srbiji, putem školskog razvojnog planiranja, na uzorku od 30 škola izvršena je analiza rezultata procesa i prikazan je način integrisanja akcionih planova koji nastaju kao produkt samovrednovanja rada škola. Radom je prikazan način funkcionisanja timova i aktiva koji uspešno povezuju sve aktere školskog života oko zajedničke vizije i na taj način organizuje INSET sistem obrazovanja u školi.  Analizirani su načini informisanja interesnih grupa i vođenje evidencije o radu. Predložene su procedure rada i zajedničke saradnje stručnih aktiva za razvojno planiranje, timova za samovrednovanje i timova za zaštitu učenika od nasilja.


Stručno usavršavanje kao činilac upravljanja profesionalnim razvojem nastavnika,  str. 753-763

Rezime: Savremeni uslovi, kao i napredak čitavog društva, zahtevaju brzo odlučivanje kao i efikasno planiranje, praćenje i upravljanje svih sistema. Jačanjem obrazovnih potreba nastavnika kao činioca upravljanja njihovim profesionalnim razvojem povećava se motivisanost i zadovoljstvo svih onih koji su uključeni u obrazovno-vaspitni proces. Promene koje se dešavaju u obrazovanju nesporno nose nastavnici, koji da bi bili nosioci promena i razvoja moraju permanentno da se  profesionalno usavršavaju. Da bi išli u korak sa zahtevima koji se pred njih postavljaju, neophodno je da se kroz proces obrazovanja i usavršavanja upoznaju sa
savremenim znanjima, umenjima i veštinama koje će im to omogućiti.


Unapređivanje kvaliteta rada nastavnika uvođenjem standarda za profesiju nastavnika, , str. 721-736


Rezime: Uloga i potrebe nastavnika su se menjale kroz istoriju, dopunjavale i prilagođavale potrebama vremena i društva. Implementacija mnogobrojnih procesa u obrazovno-vaspitnim ustanovama, samovrednovanje rada škole, kao i eksterno vrednovanje, obezbeđivanje bezbednog i podsticajnog okruženja za decu i zaposlene, obimna administracija, ukazuju da je nastavnicima bitna kontinuirana pomoć, podrška i osnaživanje u svim fazama profesionalnog razvoja u cilju kvalitetnijeg obavljanja nastavničke profesije. 
Da bi nastavnik ostvario zahteve svog posla, ispunio ciljeve nastave, potrebno je da bude profesionalno kompetentan. Uvođenje standarda znanja, veština i vrednosnih stavova za profesiju nastavnika, doprinosi unapređivanju kvaliteta obrazovno-vaspitnog procesa.


Mekdonaldizacija u INSETU-u


Rezime: Kompanija McDonald’s je izvršila veliki poslovni uticaj u svim sferama ljudskog  života, i u radu će poslužiti kao paradigma procesa veoma širokog dometa koji obuhvata i obrazovni sistem. U radu se objašnjava iracionalna komponenta mekdonaldizacije u INSET-u (In-servis 


Education for Teachers), putem pohađanja akreditovanih programa stručnog usavršavanja i načina realizacije u Centrima za stručno usavršavanje u Republici Srbiji. Pohađanje akreditovanih programa, nastavniku omogućava da na najbrži mogući način prikupi dovoljan broj sati, neophodnih za sticanje licence za rad, koja postaje i jedini kriterijum kvaliteta i uspešnosti u radu.


Mesto i značaj verske nastave i gradjanskog vaspitanja u poznavanju i negovanju tradicionalne kulture


Istraživanje je realizovano sa ciljem da se bolje upozna i analizira mesto tradicionalne kulture u sistemu vrednosti čačanskih maturanata 2012.g. 
Imajući u vidu značaj teme, u ovom mini prikazu, bazirali smo se na predstavljanju, za nas najznačajnijih podataka u vezi sa postojećim znanjem i mišljenjem maturanata o tradicionalnoj kulturi. Interesovalo nas je da li su i u kojoj meri obavezni izborni predmeti verska nastava i građansko vaspitanje doprineli većem stepenu poznavanja, poštovanja, verovanja i održavanja tradicionalnih običaja kod čačanskih maturanata (svadbeni običaji, običaji rađanja i podizanja deteta, posmrtni običaji, Božićni ciklus običaja). I da li postoji i kakva je veza između svih napred navedenih zadataka i mesta odrastanja (završene osnovne škole), pola i stepena obrazovanja roditelja ispitanih mturanata Čačka, a posebno naše škole.



Unapređenje nastavnih i vannastavnih aktivnosti kroz radionice obrazovnog turizma


Rezime rada: Kako bi unapredili nastavne i vannastavne aktivnosti,neophodno je unaprediti i menjati način kako izvodjenja izleta, vikenda, tako i kampova i ekskurzija, odnosno škola u prirodi, za učenike od prvog do petog razreda.
2011. godine u Republici Srbiji pojavio se pionirski početak obrazovnog turizma, odnosno korišćenje materijalnih i ljudskih resursa u školama, kako bi se stvarali:
-centri otkrića;
-еkološki centri;
-centri nauke;
- radionice povezivanja teorije i prakse;
- radionice povezivanja nastavnih i vannastavnih aktivnosti;
- tematske radionice-ekologije,prirodnih nauka,umetnosti, istorije, geografije i dr.
U radionicama obrazovnog turizma, učenici bi učili van školskih objekata, na konkretnim primerima, kao i razvijali ambijentalno učenje, učenje kroz praksu,kroz konkretne primere,na farmi, seoskom domaćinstvu, livadi, povrtnjaku, šumi...


Dokument o vrednovanju stručnog usavršavanja u osnovnoj i srednjoj školi za 2013/2014.


http://www.skolskaupravacacak.rs/struno-usavravanje/863-dokument-o-vrednovanju-strucnog-usavrsavanja-u-osnovnoj-i-srednjoj-skoli-za-2013-2014.html

Novine u stručnom usavršavanju nastavnika, vaspitača i stručnih saradnika u Republici Srbiji


Rezime: Stalno stručno usavršavanje je sastavnii deo profesionalnog razvoja nastavnika i propisano je Zakonom o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja u Republici Srbiji, a uređeno Pravilnikom o stalnom stručnom usavršavanju i napredovanju nastavnika, vaspitača i stručnih saradnika. 
Pravilnik donosi novine, koje predviđaju sistem vrednovanja neformalnih oblika obrazovanja, za razliku od prethodnog Pravilnika, kao i dokumentovanje i evidentiranje realizovanih aktivnosti u školi u vidu portfolija. 
Aktivnosti koje nastavnici preduzimaju u školi u okviru INSET-a, u cilju razvoja i unapređenja ovbrazovanja i vaspitanja, se po prvi put vrednuju, i na taj način se ostvaruju sati stručnog usavršavanja za nastavnike u ustanovi. Način vrednovanja nije propisan od strane Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja RS, kao ni Zavoda za unapređenje vaspitanja i obazovanja, pa je Školska uprava u Čačku, u saradnji sa stručnim saradnicima i nastavnicima, predložila dokument koji je nakon usvajanja u školama, postao osnova za vrednovanje stručnog usavršavanja u ustanovi.
Dokumentom su obuhvaćene razvojne aktivnosti koje škola preduzima, opis aktivnosti, broj sati za svaku aktivnos i dokazi koji su relevantni.
Tokom svog rada i profesionalnog razvoja, nastavnici treba da kod učenika razviju ključne kompetencije, da ih osposobe za život i rad i da im pruže sve vrste neophodne podrške, a to mogu da postignu posedovanjem kompetencija za profesiju nastavnika.
Standardi za kompetencije za profesiju nastavnika su stoga u konceptu novog Pravilnika o stručnom usavršavanju, postali osnova za izradu Kataloga programa stručnog usavršavanja zaposlenih u obrazovanju. Dosadašnji obavezni i izborni programi, odobravani na jednu školsku godinu, su zamenjeni programima koji su podeljeni u odnosu na kompetencije i koji se odobravaju na dve školske godine,a kao posebna grupa se izdvajaju prioritetni oblasti stručnog usavršavanja za period od tri godine.


"EXPOSURE STUDENTS FROM HIGH SCHOOL IN CACAK TO DIGITAL VIOLENCE"


str. 172

Summary: The paper presents the results of research on violence in the Digital High School in Cacak.
For the analysis and presentation of results are used statistical results of the research of digital violence in primary and secondary schools in Serbia 2013th (Dragan Popadic and Dobrinka Kuzmanovic ) .
The aim of the analysis and presentation of results of research of digital violence in the High School Cacak, is to gain insight into how the use of digital technologies, and the potential risks that the stidents are exposed to.
The obtained data have shown  that the High School students in Cacak were exposed to the risk at the Internet at least once during the last year. A large number of the students involved in the social network where they spent most of their time . From the analyzed data is observed that the most common risk behavior High School students in Cacak is accepting invitations to friends by unknown people , and the most common form of risky behavior is public disclosure of personal information.
Key words: digital violence , schools , social networks , risks , prevention, students



DIGITALNO NASILJE U ČAČANSKIM ŠKOLAMA - Rada Karanac, Katarina Dunjic Mandic , Željko M. Papić

3. Nacionalna konferencija sa međunarodnim učešćem, Fakultet tehničkih nauka u Čačku, 25-27. Septembar 2015.

Apstrakt: Rad predstavlja izvod iz istraživanja „Procena mladih Čačka o bezbednosti u gradu“, realizovanog 2014. godine. Zasnovan je na analizi rezultata istraživanja, koji se odnose na digitalno nasilje, a sa ciljem da se utvrdi na koji način osnovci i srednjoškolci koriste digitalne tehnologije, kojim rizicima su pritom izloženi, koje vrste digitalnog nasilja čine i kako ih možemo zaštititi od opasnosti na internetu. Rezultati ukazuju da se srednjoškolci znatno više nalaze u potencijalno opasnim i rizičnim situacijama, nego učenici iz osnovnih škola, kao i da su mladići znatno više bili u potencijalno opasnim i/ili rizičnim situacijama na internetu, u odnosu na devojke. Na osnovu dobijenih podataka, a u cilju edukacije/upoznavanja sa dobrim i lošim stranama korišćenja interneta, autori naglašavaju potrebu uključivanja svih institucija iz lokalne samouprave, obrazovno-vaspitnih ustanova, roditelja, nastavnika i svih ostalih kompetentnih osoba.
Ključne reči: Digitalno nasilje, učenici, škole, prevencija

CEO RAD: https://onedrive.live.com/view.aspx?resid=D0B031CCA97468A8!202743&ithint=file%2cpdf&app=WordPdf&authkey=!AEcwroUVQjtMri0



Informacione tehnologije, obrazovanje i preduzetništvo                                                          ITOP16


UDK: 371.132                                                                                                               Stručni rad

PRIMENA PROGRAMA STRUČNOG USAVRŠAVANJA KOJE JE PODRŽAO REGIONALNI CENTAR ČAČAK

Katarina Dunjić Mandić1, Rada Karanac2, Željko M. Papić3
1Gimnazija, Čačak
2Školska uprava u Čačku
3Fakultet tehničkih nauka u Čačku, Univerzitet u Kragujevcu


Abstrakt: U radu je analizirano osamnaest programa stručnog usavršavanja koje je za školsku 2014/15. i 2015/16.g. podržao Regionalni centar Čačak. Odobreni programi stručnog usavršavanja su analizirani s obzirom na oblast, broj održanih seminara, broj polaznika i prosečnu ocenu dobijenu na seminaru. Cilj analize je dobijanje integrisane slike o primeni odobrenih programa u praksi na osnovu parametara sadržanih u Katalogu programa stalnog stručnog usavršavanja nastavnika, vaspitača i stručnih saradnika. Zaključeno je da se najveći broj programa stručnog usavršavanja odnosio na sticanje novih i usavršavanje postojećih kompetencija za užu stručnu oblast – K1.
Ključne reči: Stručno usavršavanje, kompetencije, programi, RC Čačak

CEO RAD U ZBORNIKU ILI PUTEM LINKA



International  Scientific  Conference
1819  November 2016, GABROVO
Proceedings, pp. 309-313, ISSN: 1313-230X,
Gabrovo, Bulgaria




METODE ZA RAZVOJ KRITIČKOG MIŠLJENJA U NASTAVI

Željko M. Papić1, Rada Karanac2 Katarina Dunjić Mandić3

Fakultet tehničkih nauka u Čačku, Univerzitet u Kragujevcu 1
2 Školska uprava u Čačku
3 Katarina Dunjić Mandić


Rezime: Primena novih metoda nastave pridonosi boljoj nastavi u kojoj je aktivnije učestvovanje učenika, veći interes za nastavni predmet, bolja komunikacija i radna atmosfera. U komibnaciji sa e-učenjem omogućeno je dodatno poboljšanje nastavnog procesa u kojem dominira učenik i njegove aktivnosti uz mentorstvo nastavnika. U radu su date neke od alterativnih nastavnih metoda koje se uspešno mogu koristiti u nastavnom radu.


Ključne reči: Nastavne metode, Grozdovi, Metoda slučaja, Oluja ideja, Rečnik pojmova, Tekst vodič, Igranje uloga, Metoda vođenja nastave postavljanjem pitanja, Mape uma

Methods for developing critical thinking in teaching process,International scientific conference "UNITECH", Proceedings, pp. 309-313, ISSN: 1313-230X, 18 – 19th  November 2016, Gabrovo, Bulgaria



Нема коментара:

Постави коментар