INDUSTRIJA SVESTI I NOVE TEHNOLOGIJE
Mediji su svojom sveprisutnošću postali sastavni deo
naših života (na planu svesnog ili nesvesnog) i njihov je uticaj intenzivniji
nego što bismo hteli da priznamo.
Medijum (lat. medium) se u
početku upotrebljavao kao oznaka za jedno od sredstava, dostignuća civilizacije
(telegraf, telefon, štampa, radio, film, televizija, internet); taj pojam kod McLuhana
(Marić, 1985), ima znatno šire značenje kao sredstvo komunikacije, posrednik
kojim se poruka prenosi; i medijum je sve ono što dopunjuje ili zamenjuje rad
čovekovih čula (vida, sluha, dodira). Makluan (McLuhan) je u mediju radija
video produžetak slušnog, u fotografiji likovnog, a u televiziji produžetak
čula dodira.
Televizija je pomogla da se razbiju okoštale strukture
misaonog posmatranja, načini viđenja, razmišljanja. Postala je, ne samo
produžetak čula, već jedna nova veza sa stvarnošću, nov način življenja i
poimanja vizuelnih impresija. To je čulo animirano malim ekranom, postavljeno
iznad svega, podrazumevajući istovremeno maksimalno delovanje svih drugih čula
(Moren, 1979).
McLuhana razlikuje dve vrste medija: medijumi kao tehničko/tehnološka
sredstva (putevi, prevozna sredstva, oruđe, odevni predmeti) i medijumi kao društvene
komunikacije (telefon, film, radio, televizija, internet) i povezuje dve
suprotnosti: mediji kao praktičan predmet i poruku kao simbolički označeni
sadržaj i izjavljuje: „Opštilo je poruka“ (Marić, 1980:32) i na taj način je
odvojio poruku od sadržaja i pripoio je mediju.
Najmoćniji mas-medij, je televizija, koje je postala
epicentar svega u svetu i svega što pripada ovoj civilizaciji: politike, načina
života, lične i kolektivne drame stanovništva ispred malog ekrana. Televizijska
slika je izazvala preokret u čitavom procesu analitičkog fragmentovanja čulnog
života... Bez televizije se ne može zamislti bilo koja društvena aktivnost,
poslovni sastanak, prezentacija, promocija. Ona formira ukus, savest i svest
gledalaca.
Savremeni život zahteva od pojedinca da bude obavešten,
obavezuje ga da razvija svoje komunikacione posobnosti uključivanjem
(isključivanjem) radio i TV prijemnika ili ulaskom (izlaskom) sa internet
stranica.
H. M. Encensberger predstavlja funkciju i značenje
savremenih masovnih medija kao
industriju svesti, koja je i sama proizvodnja svesti.
Elektronski mediji su se implementirali u sva područja porizvodnje i gotovo
preuzeli ulogu usmerivača i nadzornika, određujući standarde vladajućih
tehnologija (Encensberger, 1980). Za industriju svesti nije toliko bitan društveni
sistem, koliko njen društveni zadatak. Prema njegovom mišljenju, savremeni
masovni mediji ne služe stvarnoj komunikaciji, već njenom sprečavanju: „Njega
svesno sprečavaju, s pravim, prljavim, plotičkim razlogom“ (Encensberger,
1980:100) i zbog toga smatra da je svako korišćenje medija, zapravo manipulacija,
samo je pitanje ko je vrši.
Encensbergeru (1980), ne dopušta da pošiljalac i primalac
deluju jedan na drugog, odnosno feedback svode na najveći mogući minimum. Prema
Marić (1985), sa pojavom masovnih medija i procesa masovnog komuniciranja,
razvija se nova praksa i javlja se industrija svesti. Njenom pojavom se
prevazilazi konvencionalna upotreba robe, jer do tada kultura i lični život
nikada nisu bili toliko upleteni u svet trgovine i industrije.
Mediji omogućavaju masovno
učešće i na taj način opravdavaju naziv medija komunikacije, kao procesa u kojem učestvuje istovremeno, masovni auditorij
(nekoliko hiljada, miliona), i kao vida komunikacione prakse, u okviru koje se,
uz pomoć simbola i podrazumevajućih univerzalnih značenja, poruke prostiru
posredstvom masovnih medija.
Savremeni, elektronski mediji omogućavaju i jednakost,
jer ih svako može na vrlo jednostavan način koristiti, ali i ukidaju „duhovno
vlasništvo“ i negiraju „nasleđe“, jer nisu tradicionalni, već trenutni i svode
se na akciju. Pomoću masovnih medija se mogu izvršiti retrospekcije određenih
događaja, ratovi se mogu prikazati u 3D formatu, na osnovu zapisa napraviti
čitavi dijalozi starih Grka, što ukazuje da je pisanje istorije, kao i njeno
pretstavljane, manipulacija (Encensberger, 1980). Ovaj autor je zagovornik
emancipatorskog korišćenja medija, koje predstavlja decentralizovan program,
odnosno mogućnost, da je svaki primalac i potencijalni pošiljalac, i omogucava
pokretanje masa i feedbacka, kao i proces političkog obrazovanja i kolektivne
proizvodnje.
Elektronski mediji- Internet se moze posmatrati kao novi
domen društvenosti, u kome nisu pretpostavljene konvencije fizičke realnosti. Novi
elektronski mediji pomeraju granice smisla u društveno-tehničkom pogledu
(tehnologija se shvata kao produžetak ljudskog mozga, pa se nove
tehnologije-Internet, doživljavaju kao granica u samom biću); realno-virtuelno
pomeranje granice (internet izgleda kao virtuelan realnost) i javno-privatno
pomeranje granice (postavlja se pitanje privatnosti na intrenetu ili je zapravo
Internet javna sfera).
Elektronski mediji su zamenili književnost, koja je bila
usmena, a sada je svakome dostupna, a i knjige su monološki medij koji izoluje
čitaoca i proizvođača i gde je takođe povratna poruka maksimalno ograničena, a
štampane greške se ne mogu ispraviti, ili mogu naknadnim štapmanjem. Konačno je
vreme za sve one što lepše i pravilnije pričaju, nego što pišu (pa i za pisce,
nastavnike književnosoti), jer mikrofoni, diktafoni, mobilni telefoni
omogućavaju brži dolazak do informacija i saopštavanja, nego što to radi
knjiga.
U svakom slučaju, kako to navodi Moren (1979), masa
poruka ide u susret čoveku sa namerom da ga osvoji i čoveku će postati jasno da
je nemoguće, i fizički i duhovno, prihvatiti sve ono što se nudi.
Literatura
Encensberger H., M. (1980): Nemačka, Nemačka izmedju ostalog, prevela Drinka Gojković, Beograd:
BIGZ.
Hartli, Dž. (2007): Kreativne
industrije, preveli sa engleskog Viktorija Krombholc i sar., Beograd: Clio.
Marić, R. (1985): Kulturna mašina, Beograd: Radionica SIC.
Moren, E. (1979): Duh vremena:
Neuroze, prevela sa francuskog Nadežda Vinaver, Beograd: BIGZ.
Kulturne
industrije, docent dr Ratka Marić (FPN)
Jedno ispitno pitanje.
jul 2012.
POIMANJE KULTURNIH I KREATIVNIH INDUSTRIJA
Kultrurna industrija se kao termin pojavljuje 30-ih i
40-ig godina 20. veka kada su Institut u Frankfurtu preuzeli nacisti, a teoretičari
koji su u njemu radili, su bili prinuđeni da napuste Nemačku, tako da je veliki
značaj počela da dobija kultura, u odnosu na ekonomiju. Teoretičari, Adorno,
Horkhajmer, Arent..., počinju da upotrebljavaju pojam „kulturne industrije“
(Hartli, 2007), koji konstatuje opštu krizu evropske duhovnosti, podrazumevajući
masovnu kulturu. Masovna kultura je bila dostupna i popularna u širokim
nasrodnim masama, a za „spontano“ formiranje i širenje je koristila masovne medije:
štampu-dnevne novine, magazine, radio i film, odnosno tzv. „mehaničku
reprodukciju“.
Adorno i
Horkheimer (1989), ističu da se kulturna industrija pretvara u otvorenu laž i
da se „doživljava kao trabunjanje“, čiju propagandu vrše religiozni bestseleri,
psihološki filmovi i tzv. ženske serije: „... Svi mogu biti poput ovog
svemogućeg društva, svi mogu biti srećni, sve što je potrebno jeste bezuslovna
predaja i žrtvovanje svog prava na sreću“ (Hartli, 2007:21, prema Adorno i Horkheimer,
1997), ali i pružanje glupima slobodu umiranja od gladi. Ovakva vrsta zabave i laka
umetnost je bila dostupna onima koji su u njoj videli opuštanje.
Na
ovakav način kulturna industrija prikriva svoju nameru i želju da se ništa ne
menja i da sve ostane po starom i potvrđuje to stalnim ponavljanjem, kao pogon
za zabavu i poslušnošću prema društvenoj hijerarhiji.
70-ih
godina prošlog veka, kulturna industrija je korišćena i za promovisanje svega
provincijalnog, tako da se izjedačuje i sa šundom. Svoju funkciju je
realizovala pri ubeđivanju vlasti da podrže sve oblike umetnosti (kič i šund),
koji doprinose povećanju prihoda. Pa pod pojmom „kulturne industrije“
podrazumevamo industrije koje kombinuju stvaranje, proizvodnju i
komercijalizaciju kreativnog sadržaja, koji su nematerijalne i kulturne
prirode. Sadržaji su zaštićeni autorskim pravom, a javljaju se u vidu dobra ili
u obliku usluga, tako da se nalaze podaci, da datira od vremena kada su film i
gramofonske ploče, stvorile nove oblike umetnosti, publiku i biznis. S obzirom
da koncept kulturne industrije, proizilazi iz liberalnih industrijskih zemalja,
on uključuje štampanje, multimedijalno objavljivanje i delovanje,
audiovizualne, fonografske I kinematografske produkcije kao i dizajn, odnosno
medije kao što su film, radio, džez magazini i ostali ilustrovani časopisi:
„Tako se pokazuje da je kulturna industrija, najkruća od svih stilova, upravo
cilj liberalizma kojem se prebacuje nedostatak stila“ (Adorno i Horkheimer,
1989:137).
Primaran
značaj kulturne industrije je bazirana na potrošnji i što pokušava i manipuliše
da bi stvorila bogatstvo-unapredila svoje ekonomske interese.
U današnje vreme postoji
savremenija i daleko moćnija sredstva masovne kulture, na čijem se vrhu nalaze
televizija i internet, pa se kulturna industrija artikuliše u programima
modernih medija, koji svojim specifičnim načinima prezentacije, tradicionalnu
kulturu izjednačuju sa šundom.
"Kulturna
industrija" se može interpretirati i kao poziv na obazrivije i kritičko
razumevanje fenomena masovne kulture, jer je kultura sveprožimajuća i ima
moćniji uticaj, od uticaja koji ima rad. Potuno, latentno, raščišćava sebi put
u ljudsku svest i neprimetno menja način na koji ljudi razmišljaju, osećaju,
rade i stvaraju.
Kritički teoretičari su
zaključili da ljudi traže dominaciju, jer dobrovoljno ulaze u odnose u kojima
neko dominira nad njima i da masovna kultura pretstavlja opijum za mase, kao i
što je u ulozi „narkotizacije“ masa, naročito kada se govori o savremenim
vidovima „narkotika“, kao što su reality shou, jer gledaoci, zaneseni sanjanjem
o novcu koji se dobija i maštanju šta sve mogu da urade sa njim, postaju
potpuno prikovani za svoje tv prijemniko
Kulturne industrije,
prema Jovičić, Mikić (2006), su određene sa aspekta granske pripadnosti, javne
politike i finansiranja (radio i televizijske aktivnosti, kinematografska i
video proizvodnja, umetničko, književno i scensko stvaralaštvo itd).
Evropska komisija
2010.g., u Zelenoj knjizi saopštava de su kulturne industrije, one industrije
koje proizvode i distribuiraju robe ili usluge koje imaju vremena da se
razviju, imaju određeni kvalitet, upotrebu i cilj ili da otelotvori kulturni
izraz, ne uzimajući u obzir komercijalnu vrednost koju mogu da imaju. Uključuju
i tradicionalne oblike umetnosti, film, muziku, knjige, štampu, TV i radio,
DVD, video igre i ostale nove medije. Ovakav koncept je definisan u
odnosu na kulturne izraze Konvencije za zaštitu i promociju raznolikosti kulture
http://www.mk.gov.si/fileadmin/mk.gov.si/pageuploads/Ministrstvo/Drugo/aktualno/2011/KKIPS/brosura-web-si.pdf
Iz ovakve mešavine
kulturne industrije i „kreativnih umetnosti“, javnog i privatnog, državnog i
komercijalnog, političkog i ličnog, ali i izmedju građanina i potrošača, proističe
i nastaje termin „kreativna industrija“ (Hartli, 2007). Pojam „kreativne industrije“
obuhvata širi spektar aktivnosti koje uključuju i kulturne industrije i sve
kulturne ili umetničke proizvode. Kreativne industrije su one u kojima proizvod ili usluga sadrži bitne elemente
umetničkog stvaralaštva. Prema Hartliju (2007), fokusira se na idejama da je
„sama bit kulture i dalje kreativnost, ali koja se proizvodi, razvija i
konzumira.
UNESCO 2005., definiše kreativnu
industriju kao industriju koja koristi kulturu kao ulaz i ima kulturnu dimenziju
sa funkcionalnim rezultatima.
Ona je kreativnost
ponovo „izvukla“ na svetlost dana i pronašla pravu upotrebu u novim
ekonomijama, tj. u informatičkom društvu u kojem je informacija najbitnija,
tako da se najveća promena dešava u prebacivanju akcenta sa proizvođača na
potošača: „...ono što je Bil Gejtsa obogatilo nije samo to što je proizvodio
komjutere [...] nego što je Microsoft kontrolisao i operativni sistem u njima;
bogatstvo je stvoreno zahvaljujući informacijama, a ne proizvodnji“ (Hartli,
2007:36).
Tehnologija je imala najvažniju ulogu u ovoj transformaciji, pa
informacione tehnologije, prerastaju brzo, u informaciono komunikacione, što
ukazuje na važnost komunikacije i međusobne povezanosti, kao najbitniji
elemenat. Komunikacija daje neograničene mogućnosti pa kreativnost postaje
nezaobilazna.
Ovakav vrtoglav razvoj tehnologije je presudan za smanjenje radnih mesta,
jer ljude zamenjuju kompjuteri, roboti koji mnogo brže obrađuju i prenose informaciju
na sve krajeve sveta, a obrazovni sistem postaje „proizvođač“ kreativnih
ličnosti. Glavni rasadnik kreativnosti i menjanja dominantnih diskursa u
„proizvodnji“ kreativaca, je formalno obrazovanje, ali neformalni i informalni
oblici obrazovanju, kao i reforme celokupnog obrazovnog sistema.
Rezultat kreativnosti je originalnost, ali i njena prikladnost i
oslobođenost od stega. Kreativnost je prvenstveno sposobnost da se određene
stvari i vide i urade na drugačiji način i samim tim pretstavlja mentalni
proces, koji podrazumeva generisanje novih ideja, ali i povezivanje postojećih
ideja u nove i pronalaženje alternativnih rešenja. Ovaj proces podrazumeva
oslobađanje od straha, da nismo u pravu i da pravimo greške i takva vrsta
razmišljanja je i najveća prepreka „postajanja kreativnim“. Prema Bono (1995),
„brainstormig“ je možda najoriginalniji i najkoristniji način da se sve ideje i
razmišljanja slobodno iskažu, bez straha da će biti odbačene.
Formalno obrazovanje svojom organizacijom i sadržajima naglašava sticanje
veština
sposobnosti i razvijanje vrednosnih stavova i učenicima pruža načine kako da
razumeju, da kreiraju logične argumente i kako da ih se pridržavaju, ali
istovremeno odbacuje, sistemom eliminacije, netačne odgovore i postavlja fokus
na tačnost. Reformom obrazovnog sistema je naglašeno funkcionalno-primenljivo
znanje, koje postaje imperativ u današnjem društvu. PISA testiranja, koja se
organizuju iz matematike, čitanja i prirodnih nauka, pokazuju da naši učenici
zauzimaju poslednja mesta na listi, kada govorimo o primeni znanja koja stiču
tokom obrazovanja-jer se od učenika ne očekuje da samo reprodukuju stečena
znanja, već je neophodno da ih primene u svakodnevnom životu.
Jedan od zadataka današnjeg društva je da svakom pojedincu omogući da se
izrazi na kreativan način, jer je svaki pozitivan podsticaj, da se bude
kreativan, korak bliže uspešnom društvu. Prelazak u „društvo znanja“ znači
upošljavanje intelektualnog kapitala, fokusiranje na usavršavanje i unapređivanje
načina pristupanja znanju, oslobađanju stega i straha od toga da „nismo
kreativni“, da ne postoji problem, pitanja šta će drugi misliti, ili straha da
se neće uspeti.
Literatura
Edward de Bono, (1995): Serious Creativity, London :
HarperCollinsBusiness.
Hartli,
Dž. (2007): Kreativne industrije, preveli
sa engleskog Viktorija Krombholc i sar., Beograd: Clio
Horkheimer
M., Adorno, T. (1989): Dijalektika
prosvetiteljstva: Filozofski fragmenti, Sarajevo: Veselin Masleša /
Svijetlost.
Jovičić S, Mikić, H. (2006): Kreativne industrije u Srbiji, Preporuke za
razvoj kreativnih industrija u Srbiji, Beograd: British Council.
Kulturne industrije, docent dr Ratka Marić (FPN)
Jedno ispitno pitanje.
jul 2012
“Ne
znaš šta da radiš sa realnošću svog života? Suviše
je obična i dosadna? Hoćeš da doživiš nešto uzbudljivo i nesvakidašnje? Nešto,
od čega će ti zastati dah i adrenalin udariti u glavu? Nešto, zbog čega ćeš
zaboraviti svakodnevne brige; nešto što će te "istrgnuti" iz sumorne
svakodnevnice... A i dalje možeš biti fino zavaljen u svoju fotelju gledajući
TV i grickajući čips? Rešenje postoji: gledaj realiti šou! Svetski poznat šou,
koji je konačno došao i do nas!” (http://siont.net/u-hristu/clanci/realiti_sou.php), kao
najava za jedan od mnogih reality shoua emitovanih od 2000.g. na svim
televizijama i sa nacionalnim i sa regionalnim i sa lokalnim frekvencijama:
„Veliki brat” (kao preteča svih
realitya kod nas...prvi...VIP...anonimni...još aktuelan sa pansionom u
smetlištu... Pasivnim gledaocima nudi viziju budućeg Hakslijevog „vrlog sveta“,
uz potpuno ragolićavanje i fizičko i duhovno.
„Gledaj majku biraj ćerku” (Pink);
oslanjajući se na tradicionalnu kulturu i popularna verovanja (varovanja,
praznoverja, sujeverja), ćerka nužno mora da liči na majku i pruža se slika
jednog izvitoperenog sparivanja, upoznavanjem majke (izlasci, komunikacija,
pokloni), da bi se donela odluka o ćerki, ili kome?!
Menjam ženu” (Pink), podsticanje i
podražavanje najnižih instikata, je ostvareno putem ovog serijala. Zašto ne
muža? Zašto je žena ta koja pristaje da „živi” pred svetom sa drugim muškarcem
ili se potvrdjuje Biblijski greh žene (i Lilit i Eve)?!
„Farma” i „Dvor” (Pink), „elita”
Srbije je u „Farmi” imala priliku da se prikaže u svetlu najvećih farmera i da
svi oni kojima taj posao i jeste egzistencija, ostanu zadivljeni, preispitujući
sopstveni rad i učinak u ovoj „seljačkoj” zemlji. „Dvor”- čaradak ni na nebu nii na zemlji u kome VIP takmičari žive kao kraljevi, prinčevi, vitezovi, robovi i neizostavno
kao (zašto kao?!) dvorske lude.
„Parovi” (Happy TV), u trenutku svetske
ekonomske krize, najvećih svetskih katastrofa i u jednoj nevidljivoj zemlji na
„brdovitom Balkanu”, imamo svu raskoš i raskalašnost i bahatost Olimpijskih
Bogova.
„Riski rulet” (Pink), univerzalna ljudska
radoznalosti i težnje za slavom, ovim serijalom prevazilazi sve granice i
poistovećeuje se sa pojmom prostitucije, kao prodavanjem tela i duše zarad interesa...
Jedinstev shou u kojem pojedinac ogoljuje sebe na najvulgarniji način ... za 6
minuta slave, možda sledi i odlazak u zatvor, MUP, urgentni centar...
"„Survivor"(Fox)-
savremeni Robinson Kruso i njegovo ostrvo i Petko i Četvrtko i svi ostali prepušteni
na milost i nemilost majci prirodi
Kuća snova" (Pink); „Domaćine
oženi se” (Moja prva TV); „48 sati svadbe” (RTS1), „Vreme je za bebe” (RTS1),
„Paklena kuhinja” (Moja prva TV), „Radna Ceresit akcija” (Moja prva TV), „Dođi
na većeru, na ručak, na kafu.....”
Nemam
vremena da ih sve nabrojim..., a ni želju.
Koga gleda Srbija?
Predstavljanje rezultata najvećeg istraživanja gledanosti TV u Srbiji,
utorak 12/6/2007, 12:oo, sa sajta Utorak, posećenog 21. juna 2011.
http://www.mc.rs/code/navigate.aspx?Id=4&eventId=6125#report
Kulturne industrije, docent dr Ratka Marić (FPN)
POP I
ROK KREATIVNE INDUSTRIJE
Čini se da nijedan pokret ili pravac u umetnosti ili kulturi
nije kao tako mlad izviršio više uticaja nego sto je to bio slučaj sa pop-rock
kulturom. Kroz brze i u hodu izvedene metamorfoze pop-kulture
odslikavale su se godine koje su se tako brzo redjale i nosile sa sobom uvek
nove i nove senzacije.
S
obzirom da se radi prvo o muzickom izrazu i da je nastao kao pravac u muzici iz
korena crnačkog ritma i bluza, rok muzika je za svoj oblik prebrzo uzela formu
bunta i otpora svevladajućem hegemonizmu ili nepravdi.
Ako
su se pedesete godine brzo smenile, te posleratne i burne godine začeća hladnog
rata i svih promena i polariteta u svetu, na jednoj strani, kao zrak svetlosti
i ujedinitelj mnogih naroda i kultura ostala je na drugoj strani ta pop i rok
kultura koja je vodila neki svoj, još uvek tajni rat protiv raznih establišmenata
i vladavina nerazumnih i mutnih ideja.
Pa
onda se pojavila ubrzo prava eksplozija ove kulture u svim oblastima i osvanula
je kao novo jutro već u šezdesetim godinama 20.v. Predvodnici tog novog jutra bili
su intelektualni The Beatles-i, pa zatim i buntovni i skandalizovani The
Rolling Stones-i.
The
Beatles su uspeli da za toliko kratak period, nepune dekade šezdestih, ostave
toliki trag u muzici, književnosti, modi i ostalim formama kao čini se, niko do
tad, pogotovu uzimajući u obzir da su se bar što se tiče muzičke forme pojavili
kao klasični pristup muzičkom gradivu. The Rolling Stones su to samo proširi
kao prst u oko svima i svačemu.
Da
je paralelno tekla i pop-kultura govore naravno svetli primeri grupa poput The
Doors, koji su za svog mentalnog vodju uzimali tako inspirativnog, a pre svega
velikog eksperimentatora Oldous Hacksley-a.
Ubrzo
u tim ludim šezdesetim, sve ono sto je bilo subkulturna scena izlazi iz
undergrounda tako reći preko noći i zauzima najvrednije i najreprezentativnije
mesto u opštoj kulturi dvadesetog veka, što negde govore i izjave jednog od Beatles-a
John-a Lennona, da su oni u to vreme popularniji od Isusa. Logičan sled svih
tih brzo prošlih godina bio je i pojava hippy pokreta kao velikog i masovnog, a
pre svega antiratnog pokreta koji je sve vise ugrožavao svojim pasivnim otporom
ingeniozne planove raznoraznih vlada širom sveta o teoriji rata.
Dekade
u pop i rok kulturi su se brzo smenjivale i jedan pokret je menjao drugi, a
tako i potiskivajući ono od pre, pokušavao da bude nanovo i nanovo zanimljiviji
i svežiji… U svim ovim godinama ova već opšta kultura pronikla iz undergrounda
je naterala takoreći mase i mase ljudi širom sveta da čitaju, gledaju i slušaju
i da im svest posle toga vise nikad ne bude ista i robovlasnička. Naravno
paralelno je teklo i seksualno oslobadjanje ličnosti i lične samosvesti što sve
treba zahvaliti ovim oblicima pop kulture.
Osvrćući
se samo na muziku kada su svanule sedamdesete posle svih tih burno preživljenih
godina ušlo se u neke mirnije vode američkog sna o country-rock muzici, ali se
vrlo brzo prešlo na teže tonove hard-rocka, progresive, jazz-rocka i
simfo-rocka.
Progresive bandovi su se smenjivali kao na traci, radjali
se i nestajali, pojavili su se novi zvuci poslati sa soft machine, a paralelno su
kretali i elektronski zvuci.
Ipak na kraju ove dekade desilo se nesto što je malo ko
očekivao pa je prvo London, a onda i ceo svet eksplodirao sa pojavom Punk-a u
svim sferama od muzike, slikarstva, književnosti, mode i opšte kulture.
Prolazeći kroz pop kulturu u samo dve decenije može se
zaključiti da niko i nigde na zemaljskoj kugli nije ostao imun ni na jedan od
svih ovih pravaca. I uvek kada je možda svet i pomislio da je nekako kraj novim
izumima,kod pop kulturologa uvek se pronašlo nesto novo što će uzburkati svet.
Svaki
od ovih podvrsta, je imao svoj uticaj i na književnost, slikarstvo, alternativnu
umetnost, modu, pa samim tim i na politiku. Završtekom hladnog rata, dizanjem
gvozdene zavese, rušenjem Berlinskog zida i mnogo ratova koji su došli već
krajem osamdesetih i početkom devedesetih, došlo je vreme i za menjanje forme i
za jos jednu metamorfozu u pop kulturi i to pojavom grunge u Americi. Čak i
tada dok se bližio svršetak dvadesetog veka i kada su mape i atlasi sveta
poprimali nove oblike ili granice, svest ljudi u pop kulturi nije mirovala.
I
kao da se već na početku 21.v., svet umorio od svega, da su svi oblici potrošeni
i da je sve što se novo pojavi u stvari sublimacija i neko od iskustava ovih
pet burnih dekada pop kulture. Svet je dobio neku ustajalu formu u kojoj se
uljuljkava i kao da ga sustiže umor ili svest da je sve potrošeno. Kao da se čini
da nijedan novi pokret ma u kojoj oblasti umetnosti i kulture neće biti ni
dovoljno svež ni dovoljno zanimljiv da se ustoliči i pokrene neka nova razmišljanja
i pravce. Kao da će ovaj znani nam svet, doživeti imploziju karaktera te toliko
upečatljive i osebujne pop kulture koju su srećnici I savremenici imali priliku
da dožive.
Ljudi
su sve spreminiji na internet komunikaciju i na tako prostu dostupnost
informacijama koje su samo dovele do beskrajne lenjosti i do gomile hermafrodotskih
pojava u kulturi koje su mešavina apokalipse i svega već vidjenog.
Literaura:
Torg, A. (2002): Pop i rock
kultura, Beograd: Clio.
Kulturne industrije, docent dr Ratka Marić (FPN)
Jedno ispitno pitanje.
jul 2012
RADIO
TV PROGRAM: KONTAKT EMISIJE, SERIJE, REALITY SHOU
„Vladati znači sedeti, a
ne opsedati. Vlada se mozgom i zadnjicom, a ne pesnicom. Tako je, na primer,
uvedena obavezna potrošnja“ (Haksli, 2001:53). Da li je Haksli ovom
antiutopijom, zapravo nagovestio latentnu moć medija koji su aposlutno
zagospodarili umovima Srbije od početka 90-ih godina prošlog veka.
Ratna poprišta, kolone izbeglica, šverc benzina i
cigareta u svakom mračnom prolazu, redovi za pola hleba i kašičicu kafe...,
pojava sveznajućih individua, koji koristeći alat, kao što su magične karte,
zlatni pasulj, vidovitost posle karmičke smrti (Bogom dana!), postaju najusnosniji
i politički najbolji fenomen pomračenja svesti. Građani Srbije zadovoljavajući
kulturne potrebe postaju okrenuti sadržajima masovnih medija (tv, radio,
štampa).
Država nema definisanu kulturnu politiku, ali ima
nasleđene socijalne probleme, nelegalno raspoređene tv i radio frekvencije, za
medije koji su mahom u privatnom vlasništvu, sa nestručnim kadrom i menadžmentom
i sve skupa, odlično je pogodovalo za nastanak i utemeljenje hibridnih
kulturnih obrazaca i sve prateći, Juvenalove prekorne reči, koje je uputio
Rimljanima: „Panem et circenses“ (Božović, 1979:85), što u prevodu i znači i
odlično odgovara i ovom vremenu: „Hleba i igara“ i narod će biti zadovoljan jer
ga „sekundarna realnost“ u odnosu na „primarnu“ poptuno oslobađa obaveza
(Božović, 1979). Trebalo bi i sve da bude jasno nakon izjave jedne folk
pevačice, koje je predlagana za Ministra kulture u to vreme (1999.g) -Zorica
Brunclik (članica JUL-a): „Bila sam vrlo polaskana što ljudi koji pripadaju
opoziciji vide u meni jedan potencijal koji bi mogao mnogo da uradi u oblasti
kulture“(Pavić i sar. 2007:171).
Kultura dijaloga nudi i uči, neposrednom razgovoru u kojem
postoji feedback, ali kulturni razvoj u vreme revolucija i postrevolucija 20.
v., nudi vizuelno-medijsku komponentu kulturnog kretanja, koja se zasniva na
medijskoj komunikaciji, koja prema Echensbergeru (1980), ne dopušta da
pošiljalac i primalac deluju jedan na drugog, odnosno feedback svode na najveći
mogući minimum. Mediji (određeni i „njihovi“), preuzimaju ulogu u prikazivanju
stvarnosti, selektivno nudeći određene sadržaje i stvaraju verziju života i
stanja u zemlji koja odgovara „njima“ i onima koji je oblikuju. Prema Marić
(1985), razlikuju se tri dela i nosioca industrijalizovane komunikacije:
kolektivni stvaraoci ideja, mitova...(rekla bih ovde, političari!) njihovi
emitori i kontrolori („Pink“, tj. Željko Mitrović, Karić...) i masovna publika.
Bilo je potrebno sprečiti oblikovanje slobodoumnih i
autonomnih individua, koje mogu samostalno da rasudjuju, presudjuju i odlučuju,
pa su stvoreni programski sadržaji koji su iziskivali pasivnog posmatrača, koji
će izmeštanjem iz „primarnog“ života da se identifikuje sa nekim imaginarnim, u
kome će uživati i gotovo uvek znati nakon dramatičnih sitauacija ko će
pobediti, ko će biti srećan, ko u zatvoru, a ko pronaćii prave i bogate
roditelje...i naravno uvek na kraju imati i naravoučenije, da dobro uvek
pobeđuju.... kao i u životu, koji se oko „pasivnih“ odvija nesmetano i surovo.
Kako navodi R. Marić (1985), istraživani su načini na
koji industrija svesti uz pomoć rezultata psihološih istraživanja, „prepoznaje
potisnute potrebe masa i izlazi im u susret“ (Marić, 1985:68). Sadržaji i forme
se prilagođavaju interesovanjima masovne publike koja je sklona (a i
najbrojnija) prijemu zabavnih, trivijalnih i bizarnih sadržaja i stvoren je ruralno-urbani-senzacionalistički
modeli kulturnih obrazaca. Ovaj model podrazumeva prema Đorđeviću (2010),
pseudodogađaje, estradne teme, novokomponovanu folk muziku, erotiku, voajerske
i „paparaco detalje“ iz privatnih života javnih, mada i manje javnih (u stvari
anonimnih) ličnosti; romantične serije čije se trajanje procenjuje u godinama;
kontakt radio i TV emisije u kojima može da se kritikuje sve ono što se i ne
vidi i/ili ne primećuje, jer se živi u „sekundarnom“ svetu, sa kojim se masa
poistovećuje.
U stvari, od kolektivnih stvaraoca (ili je jednina?!), u
delo se sprovodilo Orvelo predskazanje:“ Rat je mir. Sloboda je ropstvo.
Neznanje je moć“ (Orvel, 2004:8) pa je Ratomir Vico-ministar za informisanje u
Vladi Srbije, izjavio „Građani Jugoslavije su preinformisani“ (Pavić i sar, 2007:169)
ili (izvinjavam se ako nekome smetaju svi ovi citati iz knjige Nije Srpski lupati, ali su autentični), izjava Aleksandra Tijanića, direktor
TV „BK: „Da sam želeo mirno da živim, bavio bih se stočarstvom; mada, baveći se
ovom mojom vrstom novinarstva, ja se opet bavim stokom.“ (Ibid, 169) ili „Pink“
nije medij, već oružje za masovno uništavanje Srba! To je mongoloidni potomak
slobizma i dosizma. Proizvod trt-šou kulture (Ibid, 165).
Veliki
Brat Te Posmatra
Televizija, radio, štampa su prema Morenu (1979),
ultralake industrije i po sredstvima za proizvodnju i po proizvodnoj robi.
Producenti reality shou su oslobođeni, delom, velikog posla-stvaranja
celokupnog scenarija. Postavljaju „kostur“ i daju vodilje, koje dobijaju pun
oblik tek uz pomoć učesnika (komunikacijom sa ostalim učesnicima, sa kamerama,
sa samima sobom).
Rezultati istraživanja gledanosti većih televizijskih
stanica u Srbiji, realizovanog 2009. g., ukazuju da je porastla gledanost TV
B92, čiju su popularnost uvećali „Veliki brat“ (u to vreme emitovan na toj
televiziji), ali i Vesti u 23:00 jer su se puštale po završetku VB. Prema broju
ljudi koji gleda takve emisije Srbija je jedna od prvih zemljama u Evropi koja
spada u tzv.„njuz frikove“. Srbija ima sedam i po miliona stanovnika i „zemlja
je staraca“, a televizija je ubedljivo najpopularniji medij i 91% stanovništva
ga redovno prati. .Prema rezultatima istraživanja, omiljena televizija, čak 39
%stanovništva je TV Pink, a najgledaniji je RTS1. (http://www.mc.rs/code/navigate.aspx?Id=4&eventId=6125#report).
“Ne
znaš šta da radiš sa realnošću svog života? Suviše
je obična i dosadna? Hoćeš da doživiš nešto uzbudljivo i nesvakidašnje? Nešto,
od čega će ti zastati dah i adrenalin udariti u glavu? Nešto, zbog čega ćeš
zaboraviti svakodnevne brige; nešto što će te "istrgnuti" iz sumorne
svakodnevnice... A i dalje možeš biti fino zavaljen u svoju fotelju gledajući
TV i grickajući čips? Rešenje postoji: gledaj realiti šou! Svetski poznat šou,
koji je konačno došao i do nas!” (http://siont.net/u-hristu/clanci/realiti_sou.php), kao
najava za jedan od mnogih reality shoua emitovanih od 2000.g. na svim
televizijama i sa nacionalnim i sa regionalnim i sa lokalnim frekvencijama:
„Veliki brat” (kao preteča svih
realitya kod nas...prvi...VIP...anonimni...još aktuelan sa pansionom u
smetlištu... Pasivnim gledaocima nudi viziju budućeg Hakslijevog „vrlog sveta“,
uz potpuno ragolićavanje i fizičko i duhovno.
„Gledaj majku biraj ćerku” (Pink);
oslanjajući se na tradicionalnu kulturu i popularna verovanja (varovanja,
praznoverja, sujeverja), ćerka nužno mora da liči na majku i pruža se slika
jednog izvitoperenog sparivanja, upoznavanjem majke (izlasci, komunikacija,
pokloni), da bi se donela odluka o ćerki, ili kome?!
Menjam ženu” (Pink), podsticanje i
podražavanje najnižih instikata, je ostvareno putem ovog serijala. Zašto ne
muža? Zašto je žena ta koja pristaje da „živi” pred svetom sa drugim muškarcem
ili se potvrdjuje Biblijski greh žene (i Lilit i Eve)?!
„Farma” i „Dvor” (Pink), „elita”
Srbije je u „Farmi” imala priliku da se prikaže u svetlu najvećih farmera i da
svi oni kojima taj posao i jeste egzistencija, ostanu zadivljeni, preispitujući
sopstveni rad i učinak u ovoj „seljačkoj” zemlji. „Dvor”- čaradak ni na nebu nii na zemlji u kome VIP takmičari žive kao kraljevi, prinčevi, vitezovi, robovi i neizostavno
kao (zašto kao?!) dvorske lude.
„Parovi” (Happy TV), u trenutku svetske
ekonomske krize, najvećih svetskih katastrofa i u jednoj nevidljivoj zemlji na
„brdovitom Balkanu”, imamo svu raskoš i raskalašnost i bahatost Olimpijskih
Bogova.
„Riski rulet” (Pink), univerzalna ljudska
radoznalosti i težnje za slavom, ovim serijalom prevazilazi sve granice i
poistovećeuje se sa pojmom prostitucije, kao prodavanjem tela i duše zarad interesa...
Jedinstev shou u kojem pojedinac ogoljuje sebe na najvulgarniji način ... za 6
minuta slave, možda sledi i odlazak u zatvor, MUP, urgentni centar...
"„Survivor"(Fox)-
savremeni Robinson Kruso i njegovo ostrvo i Petko i Četvrtko i svi ostali prepušteni
na milost i nemilost majci prirodi
Kuća snova" (Pink); „Domaćine
oženi se” (Moja prva TV); „48 sati svadbe” (RTS1), „Vreme je za bebe” (RTS1),
„Paklena kuhinja” (Moja prva TV), „Radna Ceresit akcija” (Moja prva TV), „Dođi
na većeru, na ručak, na kafu.....”
Nemam
vremena da ih sve nabrojim..., a ni želju.
Reality
su udovoljili čovekovoj prapotrebi za radoznalošću. Moderni TV gledalac sve više ima priliku da zadovolji svoj voajerizam i
zaviri u tuđe živote, s druge strane veliki broj je onih koji svoju
svakodnevicu nude na tacni.
Da li smo, korišćenjem
biometrijskih ličnih karti, pasoša, unošenjem PIN i PUK kodova, šifara i
prilikom odlaska u javni toalet, a neznajući za to, svi stanovnici kuće Velikog
brata i pod budnim njegovim okom i da li živimo po navici, koja je prerasla u
instikt (Orvel, 2004).
Serije-turske, španske,
indijske, tahidžihanski i iz zemlje Dembelije..., na osnovu istraživanja gledanosti
TV programa (Djordjević, 2010), ubedljivo i sebično čuvaju prvo mesto.
Neću ih
nabrajati ni analizirati, već ću se na kraju pozvati na Bibliju: "Bog s neba pogleda na sinove čovečije da vidi ima
li koji razuman, i traži li koji Boga." (Psalm 53,2).
Litearatura:
Božović, R. (1979): Iskušenja
slobodnog vremena, Beograd: Mala edicija „Ideja“.
Biblija ili Sveto pismo (1987), preveo Stari zavjet Djura Danaičić, novi
zavjet preveo Vuk Stef. Karadžić, Beograd: Britansko i inostrano biblijkso
društvo
Encensberger H., M. (1980): Nemačka, Nemačka izmedju ostalog, prevela Drinka Gojković, Beograd:
BIGZ.
Haksli, O. (2001): Vrli
novi svet,preveo sa engleskog Vlada Stojiljković, Beograd: Mono &
Manjana.
Habl, J. (2006): Realiti šou, sa
sajta http://www.mc.rs/code/navigate.aspx?Id=4&eventId=6125#report, posećen 22. juna 2011.
Marić, R. (1985): Kulturna mašina, Beograd: Radionica SIC.
Moren, E. (1979): Duh vremena:
Neuroze, prevela sa francuskog Nadežda Vinaver, Beograd: BIGZ.
Đorđević, M. (2010): Kulturni obrasci
u vremenu medijskog spektakla, Beograd: Zadužbina Andrejević.
Pavić, Z., Zorić,
n., Lekić, S. (2007): Nije srpski lupati,
2. tom, Beograd: Statusteam.
Koga gleda Srbija?
Predstavljanje rezultata najvećeg istraživanja gledanosti TV u Srbiji,
utorak 12/6/2007, 12:oo, sa sajta Utorak, posećenog 21. juna 2011.
http://www.mc.rs/code/navigate.aspx?Id=4&eventId=6125#reportKulturne industrije, docent dr Ratka Marić (FPN)
Jedno ispitno pitanje.
jul 2012
INDUSTRIJA SLOBODNOG VREMENA
Gledajući ka budućnosti, svesni smo
da postoje ogromne neizvesnosti kakav će biti svet potomaka, šta će biti glavna
prokupacija mladih, da li će postojati škole kao institucije ili će u
potpunosti zagospodariti dostignuća informacione tehnologije? Da li će biti
izgrađeni sistemi u kome bi se prostorno udaljeni pojedinci, a angažovani na
raznim poslovima, okupljali i komunicirali? Da li će celokupne životne
aktivnosti moći da se “konzumiraju” putem televizije i komjutera?! Da li će sve postati slobodno vreme ili ćemo ga izgubiti?
U “društvu znanja” i društvu koje permanentno uči, uloga masovnih
medija se potvrđuje kao uloga nezamenljivog komunikatora sa javnošću. Epicentar
svega što se dešava u svetu i svega pripadajućeg savremenoj civilizaciji, kao i
ličnog i kolektivnog života i doživljaja pripada mas-medijima (televizija, radio,
internet, štampa, mobilna telefonija…). Bez njih postaje nezamisliva bilo koja
“obična” aktivnost, posao i slobodno vreme.
Formiranje ukusa, stava, stilova, svesti, mas-mediji
podstiču na direktan ili indirektan način. Čovek kao “gospodar” (bar misli!),
ovakvih komunikatora, postaje ubeđen da potpuno vlada kosmosom, svešću i
mislima drugih.
Uvođenje i “izbacivanje” novih komunikatora, novih metoda,
raste čovekova potreba za upoznavanjem i “savladavanjem” tehničkih sredstava, ali
potpuno latentno raste potreba za odvajanjem od drugih ljudi, tako da se paraleno
odvija proces usavršavanja i porobljavanja novim tehničkim sredstvima i proces
otudjenja. Zabava ili radoznalost u osvajanju, je manipulacija čovekom i
njegovim vremenom, a posebno vremenom koje je oslobođeno radnih obaveza i koje
se povećava, kako se razvija nauka i tehnologija. Ovakvo mišljenje zastupa i
Jan Danecki (Božović, 1979), podsećajući na rascep izmedju rada i slobodnog
vremena.
Slobodno vreme je vreme koje je slobodno od rada, ali sve
više neslobodno od medija i imaginarne komunikacije i odnosa. Pojedinac je
oslobođen jednog dela radnih obaveza, jer ih „odrađuju” mašine, ali ne znači da
se to vreme efektivno skraćuje, jer je sve više dodatnih aktivnosti kojima se
bavimo, i da bismo obezbedili egzistencijalne uslove i da bismo se ostvarili i
potvrdili.
Šušnjić (1976), izražava strah da će ljudi koji celoga
života rade, po ustaljenim procedurama i pravilima, umeti slobodno vreme da
organizuju na drugačiji način-kreativno, aktivno i sadržajno. „On nije slobodan
da koristi slobodno vreme; korišćenje njegovog slobodnog vremena određuje
industrija [...] razonoda je industrija, kao i svaka druga, kupac je uslovljen
da kupuje razonodu kao što je uslovljen da kupuje odelo i cipele” (Šušnjić,
1979:166).
Čini se da telefoni (fiksni), padaju u zaborav sa pojavom
mobilne telefonije i chatova koji su i sve više, možda i potpuno prisutni, u
poslovnoj komunikaciji. Informacije se razmenjuju mnogo brže, konkretnije i
preciznije i postoji mogućnost komunikacije sa grupom osoba. Ovakav vid
komunikacije se prenosi i na slobodno vreme, pa se poptuno zanemaruje kontak
„face too face”. SMS poruke postaju jedan od preovladjujućih načina
komunikacije ne samo svojstveno mladjoj populaciji, već svima. Skraćene
rečenice i misli, upotreba znakova i animacija i korišćenje jedinstvenog sms
jezika (cimni me, zvrcni me, pusti mi sms...), nepoštovanje pravopis, bez upotrebe
znakova interpunkcije i bez razlike u veličini slova (sve više u upotrebi
veliko slovo kao početak svake reči, baš kao u engleskom jeziku). Žurba da se
napune baterije i da se stigne na red, prilikom kupovine najnovijeg paketa sa
još novijim aparatom, koje mobilni operateri svakodnevno „izbacuju”. Vreme koje
treba da se provede sa prijateljima je neprestano isprekidano telefonskim
pozivima i porukama, koje „moraju” istog trenutka da se „otvore”, bez obzira da
li je u pitanju poslovni sastanak, sahrana ili „rođena” svadba. MMS poruke
zamenjuju kontakte i takođe otuđuju, jer se vreme predviđeno za rodjendane,
slave, menja porukom sa zanimljivim slikovnim sadržajem, jer se sve što je
važno i suštinsko potiskuje onim što je interesanto i zabavno.
Interesantna je i opšta pomama za trošenje kablovskih
televizija, koje nude raznovrsne i „drugačije„ programe i pakete u cilju
dolaženja do potrošača. Sadržaji (erotski, akcioni, sportski, animirani...) se
smenjuju i ne dozvoljavaju konzumentu da se na trenutak udalji od tv prijemnika
u strahu da će propustiti deo omiljene serije, kviza ili drugog poluvremana,
novootkrivenog sporta. Televizija potvrđuje da je i dalje najznačajniji
elektronski medij i sve više jeste interakcija izmedju potrošača i
televizisjkog sadržaja-reality shou i poruke koje uključuju komentare učesnika,
pozdrave drugarima iz drugih mesta, izjavljivanja ljubavi; ljubavni barometri
koji u trenutku izračunaju procenat emocija izmedju osoba; vidovnjaci, proroci,
gurui, koji čitaju sudbinu i najčešće prošlost (o kojoj mi sami izgleda ništa
ne znamo!), kontakt emisije, mizička i manje muzička nadmetanja, kvizovi; trka
za najbrže javljanje i osvajanje prve nagrade „šarenica” i ostalih sabranih
dela moćne industrije. Ovakva ponuda tv sadržaja, neizostavno uključuje i
upotrebu mobilnih telefona (istovremeno trošenje više medija...i sve više-ukoliko
za pojedine odgovore i komentare treba upotrebiti i internet ili e-mail).
McLuhan ovakve vrste medija naziva „hladim” medijima, jer
stimulišu sva čula istovremeno„... i tetoviraju poruku direktno na kožu”
(Božović, 1979:188), a Adorno smatra da televizija ljude čini onim, što oni
zaista jesu.
Kombinacija televizije i video igrica (playstadion) ili video
igrice nasnimljene na CD, DVD ili on-line ili na mobilnim telefonima. Postoji
li neki mediji da prilikom trošenja slobodnog vremena, ne radi to sa još nekom
vrstom medija-kompleksni oblici „habanja” vremena oslobođenog od rada.
Virtuelne grupe i mreže kao najmoderniji vid druženja i
zabave koje žive u(na)
Internetu, koje su autentične i prepoznatljive, sa sopstvenim identitetom, (Facebook, Twiter,
Messenger, Skype...), kao jedina vrsta aktivnosti u kreiranju kulturnih
gradova, urbanih stilova života i kreativnih prostora. Pojedinci više ne
tragaju za poslom preko „kompetentnih” institucija, već upotrebom reklama i
oglašavanja, nude ugrađivanje noktiju, pravljenje novog od starog nameštaja,
izradu marama od pocepanih tetkinih haljina, renta motor i renta rolšule i ko zna
šta sve. Okreću se diskursu virtuelnog
sveta u zamenu za udruženja mladih, u zamenu za klubove, u zamenu za naučne i kulturne
manifestacije, u zamenu za stvarna radna mesta.
Internet tehnologije omogućuju izgradnju virutelne zajednice
“upravljača znanjem“, gde interakcija između onih koji se time bave treba da
bude permanentna i suštinska, a ne povremena i formalna. Ova zajednica se
postavlja kao primarni kvalitativno novi cilj:
inicijative za upravljanje znanjem u datoj oblasti, koje više nisu parcijalne i
pojedinačne, već sveobuhvatne po svim svojim dimenzijama. Ovakav sajt
obezbeđuje neprekidno „on-line”
deljenje svih aktivnosti, procesa, informacija i znanja između svih aktera u
lancu stvaranja vrednosti iz domena kome virtuelna zajednica pripada. Zajedničkim
radom i kulturom zajedništva i zajedničkih napora na uočavanju, definisanju i
rešavanju problema, treba brže da
se stvaraju nova znanja, da se automatizuje proces inovacija, i pronalaze novi,
efektivniji proizvodi i usluge, i efikasniji načini da se ti proizvodi i usluge
isporuče korisniku. Ideja
o osnivanju zajednice je i pretočena u realnost formiranjem sajta www.uzns.net
(Lovreković, 2008), ali za jako kratko vreme.
Tehnološki razvoj industrija slobodnog vremena, zavisi od
načina na koji vladajuća klasa želi da ostvari svoje interese. „...zloupotreba tehnoligije
ne proističe iz same prirode tehnološkog, već iz suženog poimanja i ograničenog
praktikovanja njenih raznovrsnosti“ (Marić, 1985:34).
Zaključići da se ljudi trošeći slobodno vreme u
virtuelnom svetu, svetu apstrakcije i razonode, otuđuju, zanemaruje
sebe, druge, okruženje, jer kada se čoveku ne ponudi ništa, njemu samo ostaje da se na neki način zaštiti od
izgubljenosti i paralizujućih osećanja da je beznačajan, nepotreban, lišen aktivnog
života i kreativne sposobnosti stvaranja. Ljudi kao da postaju Dirkemovi
„anomični
bolesnici“- niti znaju šta se od njih očekuju, niti šta trebe i/ili ne treba da
rade i samim tim postaju najlakša meta
za manipulaciju svešću.
Literatura:
Božović, R. (1979): Iskušenja
slobodnog vremena, Beograd: Mala edicija „Ideja“.
Horkheimer M., Adorno, T. (1989): Dijalektika
prosvetiteljstva: Filozofski fragmenti, Sarajevo: Veselin Masleša /
Svijetlost,
Lovreković Z. (2008): Virtuealna
zajednica za upravljanje znanjem –jedno praktično iskustvo, preuzeto sa
sajta http://www.famns.edu.rs/skup1/radovi.html, 20.9. 2010.g.
Marić, R. (1985): Kulturna mašina, Beograd: Radionica SIC.
Šušnjić, Dj.
(1976): Ribari ljudskih duša: Ideja
manipulacije i manipulacija idejama,Beograd: Velika edicija ideja.
.
Kulturne industrije, docent dr Ratka Marić (FPN)
Jedno ispitno pitanje. jul 2012
OGLAŠAVANJE ROBA I USLUGA: KULTURNI NAGOVORI
Svedoci smo da su poslednje dve, tri decenije vreme
globalizacije, a poslednjih pet, šest sve većeg razvoja potrošačkog društva.
Svet se sve više pretvara u "globalno selo", u kome uz pomoć modernih
tehnologija pre saznajemo šta se dešava na drugom kraju planete, nego kod našeg
prvog suseda. Došli smo u situaciju da se "zbližavamo" sa ljudima
koji su nam fizički veoma daleko, a otuđujemo od onih koji žive pored nas. Sve
ovo je propraćeno nametnutom potrebom za potrošnjom. Možemo slobodno reći da se
u zadnjih pedeset godina ekonomska baza preokrenula od proizvodnje ka
potrošnji. Gravitirala je iz sfere racionalnosti u carstvo želja, sa
objektivnog u subjektivno, u carstvo psihologije.
Kako kupujemo, šta
kupujemo, gde kupujemo...? Dolazimo do pojma "markirano", a u
poslednje vreme, sve češće, do pojma "brendirano". Šta je "brend"? Šta je “logo”? Zbog čega su
bitni I da li prodaju proizvod?
Markting se ne vezuje samo za prodaju već gotovog
proizvoda, več je prisutan kod rođanja ideje o nastanku novog proizvoda i u
svim fazama procesa „... počev od funkcionalnog i estetskog oblikovanja
proizvoda, do njegovog pretstavljanja na tržištu, najave, reklamne kampanje...”
(Dragićević-Šešić, Stojković 2007:239). Ovako definisan zadatak marketinga se
vezuje za stvaranje robne marke, brenda i za vizuelizaciju identiteta
proizvoda.
U našoj literaturi se, što često izaziva nedoumice, brend
nespretno prevodi kao robna marka. U pravnoj literaturi za termin robna marka
se koristi reč žig (žigovno pravo). Robna marka je zaštićeno ime nekog
proizvoda, firme, usluge, procedure, koncepta itd, na primer: Grand kafa, Tomi
majonez, Manual koža, ali i navedene robne marke pretstavljaju i brend, jer
osnovna osobina brenda je obezbeđivanje konstantnog kvaliteta koji je prepoznatljiv
imenom (brendom). Svaki od brednova poseduje svoju ličnost (personality) i
određene karakteristike se vezuju za sam brend, koji prenosi te karakteristike
i na sam proizvod. Drugim rečima, nije svaka robna marka brend!
Brend je simboličko otelovljenje svih informacija koje su
u vezi sa kompanijom, proizvodom ili uslugom. Brend služi da ostvari vezu
između očekivanja i proizvoda proizvedenih od strane proizvođača. Brend,
brending i brend ekviti postali su veoma važna komponenta ne samo ekonomije već
kulture pa se opisuju kao „deo kulture i lične filozofije”.
Neki stručnjaci u oblasti marketinga razlikuju
„filozofski aspekt” brenda od „iskustvenog
aspekta” („aspekt korisnosti”). Iskustveni aspekt sastoji se od zbira
svih dodirnih tačaka sa brendom i poznat je kao brend-iskustvo. Filozofski
aspekt, koji se ponekad odnosi na brend imidž, je simbolički koncept izgrađen u
mislima ljudi i sastoji se od svih informacija i očekivanja povezanih sa
proizvodom ili uslugom.
Brend imidž može se razviti pozivajući se na karakter ili
povezujući imidž sa proizvodom ili uslugom, gde su karakter ili imidž „brendirani”u
svesti potrošača. Zato je brend jedan od najvrednijih elemenata u jednoj
reklamnoj temi, jer pokazuje šta vlasnik brenda može da ponudi na tržištu.
Uz termin „brend” ide i termin „brending”. Pod tim
terminom se podrazumevaju tehnike koje omogućavaju kreiranje brenda iz robne
marke i širenje njegovog uticaja. Brending je prema Šapiću (2004), veoma sličan
klasičnim kampanjama u novinama, na radiju ili televiziji. „Jednostavnije
rečeno, koncept koji stoji iza brendinga jeste da će, ukoliko se pozitivna
poruka o nekoj kompaniji ili firmi pretstavi dovoljnom broju ljudi, tokom dužeg
vremenskog perioda, oni pomisliti upravo na tu kompaniju ili firmu kada se
odluče za kupovinu” (Šapić, 2004:11).
U osnovi brenda, brendiranja, zapravo stoji i otkriće
manipulacija, pa su i Adorno i Horkhajmer , prema Marić (1985), upravo uz
njihovu pomoć, uspeli da odgonetnu stvarnu prirodu kulturne industrije. U svesti
potrošača je potrebno kreirati percepciju da na tržištu ne postoji ni jedan
proizvod koji je baš kao taj određeni proizvod. On je jedinstven i treba ga
zapamtiti kao nešto potpuno novo i posebno. Proces brendinga se ne događa na
tržištu proizvoda/usluga, već u glavama i svesti potrošača: „Promjeni
preovlađujući oblik svijesti i promijenićeš svijet” (Marić, 1985:52), jer odluka
o tome da li da se kupi neki proizvod ili ne, donosi se prethodnim pozicioniranjem
proizvoda, njegovog brenda u svesti potrošača. Kad do njega dođe, rezultat
kupovine je već unapred predodređen.
Brend se često sastoji od eksplicitnog loga, fonta, boja,
simbola i zvuka, koji imaju za cilj da predstave implicitne vrednosti, ideje pa
čak i karakter i pretstavljaju vizuelnii identitet kreativne industrije.
Pojavu loga nalazimo u XIX veku, kada su proizvođači
(misli se, pre svega, na industriju) dodavali simbol da bi predstavili svoju
kompaniju i na taj način pomogli potrošačima da lako prepoznaju njihove
proizvode. Ovaj trend se nastavio, tako da danas korporacije, usluge,
proizvodi, agencije, univerziteti, škole... svi imaju posebno dizajniran
prepoznatljiv amblem ili logo.
Pošto logo predstavlja poseban identitet, on mora imati
osnovne elemente: jednostavnost, skladnost, prigodnu paletu boja, lako čitljiv
font i jedinstvenost. Logo mora biti dizajniran tako da ne pretstavlja samo
kompaniju, već može biti i poseban. Originalnost i specifičnost su ključni za
uspešan logo. Elementi dizajna kao što su font i boja treba da budu korišćeni u
redizajniranju na način na koji su pretstavljeni, bilo u jednoj ili više boja.
Ne sme se zaboraviti da je logo u suštini biznis alat i
mora da odslikava profesionalizam, kompetentnost i angažovanost. Logo mora da
preživi vreme i ima vrednost čak i vekovima kasnije.
Treba se
čuvati komplikovanog i zamršenog logo dizajna. Boje ograničiti na dve ili tri
što nije samo ekonomično, već i praktično. Takođe birati boje koje imaju veze
sa delatnošću. Izabrani font treba da bude univerzalan i jasan. Evo nekih
uobičajenih asocijacija: plavo predstavlja poverenje, lojalnost i snagu; žuto –
energiju, radost i nadu; dok zeleno predstavlja rast, podržavanje života –
hranljivost i regeneraciju. Između oblika: krug asocira na povezanost,
zajednicu, poverenje i sigurnost; pravougaonik predstavlja snagu; a trougao
sangu i agresivnost. (svakako treba imati na umu ove aspekte dok se raspravlja
o mogućim elementima dizajna).
Prema Šušnjiću (1976), na čovekovo ponašanje se deluje
određenim simbolima kao što su reči, crteži, slike, zvuci, a da čovek nije ni
svestan tog delovanja, a to je i najveća veština: ubediti potrošača u nešto, a
da on nikada i ne bude svestan da je ubeđen-Pakardovi „dubinski manipulatori“.
Literatura:
Dragićević-Šešić, M. i Stojković, B. (2007). Kultura, menadžment, animacija, marketing, Beograd:
Klio.
Marić, R. (1985): Kulturna mašina, Beograd: Radionica SIC.
Pakard, V. (1994): Skriveni ubeđivači, Beograd: Dosije
PS“Grmeč“ AD-Privredni pregled.
Šapić D., Svi srpski
brendovi, Beograd: Daniel
Print, Novi Sad.
Šušnjić, Dj.
(1976): Ribari ljudskih duša: Ideja
manipulacije i manipulacija idejama,Beograd: Velika edicija ideja.
Kulturne industrije, docent dr Ratka Marić (FPN)
Jedno ispitno pitanje. jul 2012
Kulturne industrije, docent dr Ratka Marić (FPN)
Kulturne industrije, docent dr Ratka Marić (FPN)
KOMERCIJALIZOVANA
KREATIVNOST
KUPOVINA
BRZINE
„Smršajte juče, jednim pokretom malog prsta“, „Vratite se
u mladost uz pomoć našeg (il Asterixovog!) čarobnog napitka“; „Završite
fakultet za godinu dana, a nema ni matematike“; „Položite prijemni ispit
prateći instrukcije nadprosečno inteligentnih, na You toobe“... i još mnogo Pakardovih
skrivenih ubeđivača, i Virilovog koncepta dromologije u kojem je brzina od
presudne uloge.
Britanski
psiholog Toni Buzan, je osmislio program
za razvoj intelektualnih sposobnosti koji treba da pomogne i nauči
pojednice, kako na najefikasniji način, da uz uštedu vremena postignu željene
ciljeve.
Edukativni centar „Finesa“ je jedan od 102 licencirana partnera
britanskog „Buzan centra“ (Engleska, Amerika, Kanada, Australija, Japan,
Francuska, Nemačka, Belgija, Danska, Grčka...), kao i što je saradnik Mense
Srbije - Centra za talente „Nikola Tesla“ (www.finesa.edu.rs).
Edukativni centar „Finesa“ se bavi specifičnom i jedinstvenom delatnošću na
prostoru jugoistočne Evrope pod generalnim sloganom „Naučite kako da učite-efikasno,
kreativno i uspešno“.
„Proivođač treba da u borbi za
profite do kraja ispituje psihološke puteve i načine za iskorišćenje ovih
motiva” (Pakard, 1994:95). Imajući ovu poruku u vidu, kao i da je prosečna brzina čitanja oko 20 stranica teksta za jedan sat, uz razumevanje
i pamćenje oko 35%, a da je u ovom vremenu brzine, potrebno mnogo više, osmišljeni su
različiti programi (seminari, predavanja, literatura), koji „pronalaze“ put do potrošača
i klijenata, kako bi im omogućili da se brzina čitanja poveća od 80 i 120 stranica teksta za sat vremena, uz razumevanje i pamćenje od 60%
do 90%.
Ušteda vremana koje se troši za
čitanje je bitna za učenike, strudente, i sve poslovne ljude i u skladu sa tim
su osmišljeni programi: “Brilijantno učenje“ (seminar ubrzanog i kreativnog
učenja), „Brzo čitanje” (seminar brzog i efikasnog čitanja), “Efikasno učenje
za decu” (od 9 do 12 godina); “Savršeno pamćenje” (seminar koncentracije i
efikasnog pamćenja); “Kreativna nastava” (nastavnik, učenik, roditelj, tim koji
pobeđuje); “Mape uma“ (seminar razvoja kreativnog i strategijskog razmišljanja);
“Mape uma u poslovnoj primeni” (seminar
ličnog, profesionalnog i finansijskog uspeha).
U slučaju da ne postoji vreme koje bi moglo da se utošil za pohađanje
kurseva, odlična zamena je literatura, koju takođe nudi edukativni centar
„Finesa“. U okviru izdavačke delatnosti pokrenuto je pet edukativnih
biblioteka: „Um“, „Misao“, „Uspeh“, „Zdravlje“ i „Biografije“, koji su i svojim
nazivom i sadržajem za brzo i lako, isto tako nalaze kupca koji uz očuvanje
zdravlja želi da misao uz kreativnu upotrebu uma, pretoči u neverovatan uspeh,
a biografije velikih ljudi su ogroman pokretač i motivacioni faktor.
Primer iz brošure Brilijantno učenje, namenjen -
učenicima osnovnih i srednjih škola, studentima svih fakulteta, profesionalcima
svih struka i profila:
Na seminaru ćete
naučiti:
Cilj edukacije:
kako da
učite sa lakoćom i zadovoljstvom.
kako da
kreirate Mape znanja i Baze znanja za brzo, lako i
kreativno učenje,
kako da
planirate i organizujete proces učenja po fazama kako biste imali maksimalan
učinak i željene razultate (ocene i znanje),
kako da
održite koncentraciju i motivaciju na maksimalnom nivou,
kako da
zapamtite činjenice, datume, imena (ljudi, gradova, država,reka, planina, ...)
definicije, formule (matematika, fizika, hemija, ...), selelekcije, predavanja,
...
kako da
lako učite strane jezike,
memorijske
principe i memorijske cikluse (kako da informacije brzo prebacite iz kratkotrajne
u dugotrajnu memoriju),
TEFCAS
formulu ubrzanog i kreativnog učenja.
Prema Marić (1985), industrija
svesti je dovela u vezu i spoj, možda i nespojive, ali ipak spojive delove
stvarnosti-industrijski pogon i duhovni prosec.
„Finesa” je kroz stvaranje i
razvijanje svojih sadržaja, zapravo i upotrebila oznaku „industrijske” i
pretstavila najrazličitije funkcije oblika svesti: industrija obrazovanja,
industrija zabave, komunikacijska industrija, kulturna industrija...
Primenjuju se određene
procedure, pravila... standardizacija, iako je edukativni centar „za sebe”. licenciran,
i jedini na ovom prostoru. „Finesa” radi po proceduri realizovanja svih seminara
iz oblasti obrazovanja (akreditovani programi ili ne): 45 minuta ili 1 sat sa pauzom,
do 8 sati dnevno; jasno isticanje ciljeva, načina rada i edukatora; pripremljen
materijal za rad; određivanje kotizacije po polazniku ili u odnosu na grupu i
naravno, izdavanje certifikata, u ovom slučaju na engleskom jeziku. „... što se
kulturna industrija više razvija, to se više poziva na individualizaciju, ali
opet teži za tim da je standardizuje” (Moren, 1979:35).
Za domaći zadatak preostaje
vežbanje i mnogo vežbanja, jer seminar daje input i potokaz,a sve ostalo je na
pojedincu, jer ukoliko se znaje sa seminara ne vežba i ne koristi određene
(samo „Finesina” literatura), nema menjanja svesti i napretka: „Globalni trendovi se prihvataju samo na površinskom i formalnom nivou, a sadržaj svesti i delanja ostaje manje više nepromenjen, tako da se jednostranim i nabijenim emocijama ne može mnogo postići“ (Vuletić, 2003:28).
Litearatura:
Vuletić, V. (2003). Globalizacija
– mit ili stvarnost, Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
Marić, R. (1985): Kulturna mašina, Beograd: Radionica SIC.
Moren, E. (1979): Duh vremena:
Neuroze, prevela sa francuskog Nadežda Vinaver, Beograd: BIGZ.
Pakard, V. (1994): Skriveni ubeđivači, Beograd: Dosije
PS“Grmeč“ AD-Privredni pregled.
Kulturne industrije, docent dr Ratka Marić (FPN)
Jedno ispitno pitanje. jul 2012
KREATIVNI
BIZNIS: KOMERCIJALIZACIJA KULTURNE TRADICIJE I INDUSTRIJA ZABAVE
U savremenom dobu i brzom razvoju tehnologije i nauke,
postavlja se pitanje odbrane i očuvanja kulturnog nasleđa i kulturne ili narodne
tradicije. Kreativna ostvarenja se proizvode i konzumiraju u samoj državi ili
na lokalnom nivou, bez adekvatnog umrežavanja pomoću udruženja i klastera.
Mnoge vrste manifestacija, festivala pokušavaju, ponaosob
ili u kombinaciji sa nekom dugim oblikom kreativne industrije da sačuvaju
tradicionalne vrednosti, oblikujući se i u kulturne i ekonomske fenomene.
Sabor trubača u Guči, koji je od pre godinu dana prerastao
u medjunarodni festival takmičarskog tipa, trubačkih orkestara, je jedan od
najboljih primera kako tradicija, itekako komercijalizovana u mreži sa
industrijom zabave, postaje kreativni biznis.
Srpsku tradiciju, verovanja, potrebe uspešno učvršćuje i
eksploatiše posebna vrsta stručnjaka (Šušnjić, 1976) i menadžera-za reklamu i
marketing, za organizaciju, za političku propagandu, za zabavu i religioznost,
sve u zavisnosti od skrivenih želja i potreba stanovnika u Srbiji, a i većeg
dela iz sveta koji dolazi ili može da dođe na manifestaciju.
Stege svakodnevnice popoštaju na ovom ritualnom
kreativnom prostoru, koji nekoliko dana isključivo služi za igru, pesmu,
jedenje, pijenje, lomljenje, kampovanje i sve ostale vrste jeftinih zabava za
narod, tako da se ne razlikuje od narodnih vašara, veselja ispod šatora i igranki
u napuštenim Domovima kulture. Za Srbe pretstavlja vid opuštanja, a za strane
posetioce je to uživanje u egzotičnosti i nostalgiji
prema mestima gde postoji autentičnost, strast i afirmacija života i da je „tradicionalni
duh“ još uvek živ. Prisustvo „drugih“ koji se aktivno uključuju u ono što je
„naše“ je razlog odvajanje ove manifestacije od Disovog proleća, Kulturnih dana
u Ovčar Banji ili izložbe minijatura u Gornjem Milanovcu.
Razlog
stranih poseta može da bude i činjenica da se na ovom prostoru izvodi vrsta
muzike koja je u proteklim decenijama dobila etiketu „world music” i samim tim
izašla iz lokalnog konteksta u polje globalne popularne kulture. Stranci su,
dakle, došli da slušaju neke od orkestara za čije su stvaralaštvo već znali
preko nosača zvuka kupljenih u ogromnim odeljcima „svetske muzike” u nekoj od
muzičkih prodavnica širom Evrope.
Afirmativan odnos prema „balkanskoj kulturi”,
potiče iz mogućnosti da se uživa u autentičnoj i neiskvarenoj narodnoj kulturi
i samim tim da se upozna tradicija jednog naroda, ne samo kroz muziku, već i
pretstavljanjem mnogih običaja, prodajom „autentičnih“ suvenira, posluživanjem
iz „autentičnog“ posudja, još „autentičnijih“ jela i naravno nezaobilazno pivo,
takođe „autentično“. Organizuje se i takmičenja mladih trubača, izložba dragačevske
privrede, takmičenja zdravičara, izbor najlepše narodne nošnje, narodni
sportski višeboj i improvizacija stare dragačevske svadbe, koja obavezno u
sadržaju ima gađanje jabuke, bacanje sita na krov, bacanje šećera i oraha i
mnoštvo običaja koji se prezentuju i zabavljaju masu. Festival koji počinje več
poznatom pesmom „Sa Ovčara i Kablara“ koji „tera“ komzumente na kupovinu CD,
DVD...jednostavno „Mi smo opkoljeni ustanovama koje se takmiče da zadovolje
naše nagone-na taj način što će ih temeljito eksploatisati...“ (Šušnjić,
1976:165).
Planiranje odmora u odnosu na održavanje festivala,
štednja novca koji treba da se utroši na kupovinu „sećanja“ na „iskonski
luperaj“, a kod jednog dela ljudi i traženje zaborava i bega od „primarne“
stvarnosti i sve u vremenu najvećeg siromaštva i najvećih manipulacija... i sve
po principu da se više čuje, pomiriše, oseti, troši, zabavlja i uživa, jer što
je veća strepnja i briga, veća je potreba za zabavom i razonodom (Šušnjić,
1976).
Ekonomska dobit se ogleda ne samo u turističkoj ponudi, kao
kulturnoj industriji, već mnogo više u kreativnoj industriji i ponudi u okviru
nje, koja obuhvata sve oblike narodnog i pojedničanog stvaralštva, izdavačku
delatnost za potrebe manifestacije (publikacije, brošure, mape, flajere,
muzičke knjige i druge publikacije), reprodukciju snimljenih materijala i
zapisa.
Strategija razvoja Sabora trubača u Guči,
zasnovana je na povećanju broja posetilaca i povećanju njihovog zadovoljstva,
afirmaciji i razvoju trubača, poboljšanju imidža Guče, unapređenju organizacije
festivala i kvaliteta programa, kao i na ekstenziji (proširenju) robne marke
Guče kao „autentičnog i narodnog svesrpskog brenda” (izvod iz Strategije
razvoja).
Literatura
Dragićević-Šešić, M. i Stojković, B. (2007). Kultura, menadžment, animacija, marketing, Beograd:
Klio.
Šušnjić, Dj.
(1976): Ribari ljudskih duša: Ideja
manipulacije i manipulacija idejama,Beograd: Velika edicija ideja.
Jovičić S, Mikić, H. (2006): Kreativne industrije u Srbiji, Preporuke za
razvoj kreativnih industrija u Srbiji, Beograd: British Council.
Kulturne industrije, docent dr Ratka Marić (FPN)
Jedno ispitno pitanje. jul 2012
Kulturne industrije, docent dr Ratka Marić (FPN)
NOVE
MEDIJSKE TEHNOLOGIJE: PRAKTIČNO SPAJANJE VEŠTINA
Sayberspace–kiberuniverzum je veštacki stvorena sredina
koju su kreirali kompjuteri i predstavlja virtuelnu realnost. Prema Mari
(Hartli, 2007), obuhvata mnoge različite formate i stilove koji pretsavljaju
„distinktivni entitet“.
Najveća i najpoznatija globalna
računarska mreža je INTERNET, kreiran jos 70-ih godina. On kombinuje
aspekte štampe, telefona, radija, tv-a, oglasne table, privatnih pisama. Sam pojam INTERNET znači mreža unutar mreže, ili interna
konekcija između više računara. Strukturno postoje male mreže koje se međusobno
vezuju i na taj način čine ovu strukturu. Internet se naziva i velikom
internacionalno-globalnom bazom podataka. Procenjuje se da je na Internetu,
trenutno, oko 150.000.000 računara. Teško se može i zamisliti kolika je
količina informacija koju ti serveri poseduju.
Karakteristika novih korisnika interneta, onih koji su sa
njim rasli, jeste da informacije apsorbuju veoma brzo, da slike i video,
koriste podjednako dobro kao tekst. Oni funkcionišu munjevitom brzinom i pritom
očekuju trenutne odgovore i povratne informacije. Očekuju neprestanu
komunikaciju sa prijateljima (koji mogu biti odmah iza prvih vrata ili na
sasvim suprotnom kraju sveta), vrlo su skloni da kreiraju sopstveni medijski
sadržaj, da “skidaju" tuđi, kao i da preko interneta naručuju i kupuju
knjige ili CD. To što danas ljudi rade na internetu ne liči na čitanje knjiga,
slušanje radija ili gledanje televizijskog programa. Umesto toga na internetu
se obavlja konverzacija rečnikom i jezikom koji se ne sastoje samo od reči i
slova, nego i od slika, audio i video materijala, multiumedijalnog materijala
ili bilo čega drugog što bi moglo da posluži svrsi. Sve to postalo je i ponaša
se kao mreža.
Društvena mreža je termin za oblik ljudske interakcije
pri kojoj se putem postojećih poznanika upoznaju nove osobe radi ostvarivanja
društvenih ili poslovnih kontakata. Web stranice društvenih
mreža omogućuju korisnicima upoznavanje novih pojedinaca iz bilo kojeg dela sveta
bez potrebe za stvarnim fizičkim kontaktom. Na Internetu je moguće pronaći više
od desetak različitih društvenih mreža koje nude različite vrste interakcije
korisnika mreže, zavisno od količine podataka koje korisnik otkrije. Među
najpopularnijim mrežama ove vrste su Facebook, MySpace, Twitter.
Uspeh
neke društvene mreže zavisi od broja korisnika koji se koriste funkcionalnostima
koje ta mreža nudi. Međutim, s brojem korisnika neke društvene mreže raste i
materijalna vrednost društvene mreže, što vlasniku mreže omogućuje širenje
marketinških rešenja dostupnih na društvenoj mreži. Društvene mreže postaju
neizostavni deo svakog dela ljudskog života, jer je komunikacija sa drugim
pojedincima potrebna kako bi se ostvarili životni ili poslovni ciljevi. Društvene
mreže su takođe i u poslovnom delu napravile velik pomak u komunikaciji,
olakšavajući preduzećima i preduzetnicima stabilno i održivo poslovanje, ali
otkrivanjem podataka, svako preduzeće rizikuje sigurnost intelektualnog
vlasništva i finansijske infrastrukture.
Veb sajt je kolekcija veb stranica, slika, videa ili drugih
digitalnih sredstava smeštenih na jednom ili nekoliko veb servera kojima se
pristupa preko Interneta, mobilnog telefona ili LAN-a. Veb sajtovi su
organizovani na osnovu funkcije i mogu biti: Privatni, lični, komercijalni, Vladin
i sajt neprofitnih organizacija .
Kod
izrade sajta treba voditi računa o dizajnu sajta, pošto je prva stvar koja se
primećuje na Web-u izgled sajta. On
mora biti konzistentan, tj. prepoznatljiv na svakoj njegovoj stranici. Sama
kreacija Web dizajna zavisi od cilja
sajta i od isticanja određenog sadržaja na njegovim stranicama. Dizajn sajta
treba da odslikava identitet firme/organizacije, naravno uz poštovanje nekih
osnovnih pravila. Boju pozadine, slike i tekst treba usa glasitii
tako da sve deluje skladno i da tekst bude čitljiv. Ne sme se zaboraviti logo,
jer se isticanjem loga ostvaruje identitet sajta. Kada se govori o čitljivosti
treba voditi računa i o kontrastu, o razdvajanju pasusa
i dosta belog prostora. Tekst ne treba da bude ni predugačak ni preširok
(Dragićević-Šešič, Stojković, 2007).
Igra koje se zove MUD-posebna forma kompjuterske igre u
kojoj korisnici preuzimaju identitet nekog od junaka price, je vrlo popularne
za mladu i adolescentnu populaciju.
Blog ili veblog čini niz hronološki
organizovanih unosa teksta, koji se prikazuju na web stranicama. Blogove
koriste milioni ljudi širom sveta potpomognuti softverskim alatima za kreiranje
sadržaja, kao što su Blogger i Wordpress. Što je još važnije
blogovi su međusobno povezani jednostavnim digitalnim formatom koji blogerima
omogućava da svoje tekstove i sadržaje automatski šalju mreži zainteresovanih
čitalaca (koji se nazivaju “pretplatnicima” - subscribers). Veliki broj blogova omogućava svojim posetiocima da napišu
svoj komentar na unose, stvarajući na taj način male zajednice koje diskutuju
na teme kojima se blog bavi. Zato su se blogovi vremenom razvili u široko
rasprostranjen način komunikacije na Internetu, između autora i posetilaca
bloga. Blog omogućava komunikaciju na lakši način nego na forumima ili putem
elektronske pošte. On omogućava da svako na jednostavan način iskaže svoje
mišljenje na Internetu bez posebnih tehničkih znanja.
U svetu je danas izuzetno popularan tzv.
biznis bloging-poslovna primena bloginga. Mnogi glavni izvršni rukovodioci
firmi redovno ažuriraju svoje blogove pišući kako o dešavanjima i planovima
kompanije tako i o aktuelnim novostima iz oblasti iz koje je njihova kompanija.
Pošto bloger najčešće daje mogućnost ostavljanja komentara od strane
posetilaca, omogućena je dvosmerna komunikacija. Ovo može biti odličan PR za kompaniju.
Pisanje tekstova za kompanijski veb sajt je kao i pisanje kolumne u dnevnim
novinama.
Na Internetu bez obzira na veru, poreklo, uzrast ljudi
mogu da razmenjuje informacije i misljenja. Internet omogucava lak, brz i
jeftin kontakt sa drugim ljudima i kulturama. Za razliku od tv-a internet
podrazumeva interakciju i u direktnoj je zavisnosti od korisnika..
Korišćenjem društvenih mreža, korisnik se svesno odriče dela
svoje privatnosti, zato je važno kvalitetno oceniti da li bi ga neki podaci
mogli ugroziti na bilo koji način te shodno tome (ne)objavljivati pojedine
informacije o sebi na nekoj od društvenih mreža.
Digitalna televizija i interaktivni mediji i svi ostali
formati sajberdrame, danas pretstavljaju realnost. Sektor
informaciono-komunikacionih tehnologija je doživeo bitnu promenu u ekonomskim
aktivnostima od roba i usluga, i od proizvođača do potrošača. Informacioni deo
sektora je vremenom gubio na značaju, jer je manje interesovala posetioce od
ideja i znanja do kojih su mogli da dođu.
„Meni se čini mogućim da se u budućnosti pojavi digitalni
Homer koji će pretstavljati kombinaciju književne ambicije, povezanosti sa
širom publikom i kompjuterskim znanjem“ (Hartli 2007:252, prema Murray 1997).
Litearatura:
Dragićević-Šešić, M. i Stojković, B. (2007). Kultura, menadžment, animacija, marketing, Beograd:
Klio.
Hartli, Dž. (2007): Kreativne
industrije, preveli sa engleskog Viktorija Krombholc i sar., Beograd: Clio.
Kulturne industrije, docent dr Ratka Marić (FPN)
Jedno ispitno pitanje. jul 2012
Kulturne industrije, docent dr Ratka Marić (FPN)
POTROŠAČKE
I PROIZVOĐAČKE INDUSTRIJE: OBRAZOVANJE
Dok su se kroz mnogobrojne reforme obrazovnog sitema,
koje su obuhvatale izmene nastavnih i školskih planova i programa, uvođenje
izbornih i fakultativnih predmeta, prostorne normative, implementaciju
različitih procesa, racionalizaciju broja nastavnika, licenciranje, razbijanja
monopola na izdavanje udžbenika, industrijalizacija obrazovanja je potpuno
zakoračila u obrazovni sistem, u svest nastavnika, učenika i upravljača. Prema
Hartliju (2007), obrazovanje je glavni akter u kreativnim industrijama jer
obezbedjuje kreativne pojedince, proizvode i zaposlenje, kao sigurnost, koja
može da obezbedi dalje održavanje kreativnih navika.
Do sada, što će se sigurno ubrzo promeniti, obrazovni
sistem nije našao mesto u startegijama razvoja industrijskog planiranja, jer
nije shvaćen kao takav partner, iako je glavni mehanizam difuzije kulture,
stvaranje i negovanja kreativne industrije.
Obrazovanje je i glavni instrument manipulacije moćnih i
politike države-„Krojač duhovnih odela“ (Šušnjić, 1976:158), jer se kulturno
nasleđe i tradicije na mlađe uzraste prenose putem nastavnih programa i
udžbenika, a kriterijume za oblikovanje određuje vladajuća ideologija (primer
je predmet Istorija i definisanje i tumačenje ratova i pobednika u odnosu na
aktuelnu vlast, Geografija koja se nužno menja pojavom novih država, novih
naroda i galaksija).
Škola priprema učenika za stručnjaka koji treba da
preuzme određene radne uloge i da se konstantno razvijaju i usavršavaju putem
neformalnog obrazovanja. Srednje stručno obrazovanje priprema učenike da odmah
po završenom formalnom obrazovanju mogu da započnu radni vek. Reforma
obrazovnih profila je ponudila mnogobrojne prakse učenika koje se odvijaju u
„virtuelnim preduzećima i bankama“, koje su opremljene najsavremenijom
kopjuterskom opremom. Kabineti za te namene su uvek spremni za primanje novih
tehnologija i njihovu upotrebu, kao što su i radionice za praksu, ali su i
spremni za pripremanje proizvoda koji nalaze mesto na tržištu.
Ovakva reforma obrazovnih profila omogućava razvoj
kreativnih i kulturnih industrija, a da toga mnogi u školama nisu dovoljno
svesni. Poslastičari, kuvari, konobari, mašin-bravari, auto-mehaničari,
komjuterski tehničari i svi ostali uključujući i gimnazije, konzumiraju proizvode
svih industrija.
Nastavnici, kao edukatori, modelatori su takođe suočeni
sa eksponencijalnim rastom u znanju i informisanju i sa novim tehnologijama
koje ne poznaju dovoljno. Neformalno obrazovanje u vidu akreditovanih seminara,
raznih kuseva, stručne literature, studijskih putovanja... pronalazi
fantastičnu primenu i pretstavlja spajanje različitih veština i sposobnosti.
Učenici oslobađaju svu kreativnost i imaju mogućnost i
šansu da se bave stvaralaštvom kroz slobodne i kulturne aktivnosti, različite
vannastave programe i sekcije. Izdavačka delatnost u školi (časopisi, zvučne
čitanke, dokumentarni filmovi, prezentacije, sajtovi...), kroz stvaralaštvo
učenika i ostalih pojedinaca, postaje uključena u lanac stvaranja, reprokukcije
i distribucije sadržaja (Jovićič, Mikić,[...]), primer na sajtu jedne osnovne
škole http://www.osratkomitrovic.edu.rs/aktivnosti/Publikacije.pdf.
Korišćenje informacino kumunikacionih tehnologija postaje
imerativ za nastavnike i za učenike. Portali za nastavnike, elektronski
dnevnici, prezentacije nastavnih sadržaja, elektronske knjige i prikazi... pa
se Roninson sa razlogom pita: „Šta je ostalo da se predaje kada je, po prvi put
u istoriji čovečanstva, ceo sadržaj života odraslih dostupan našoj deci“ (Hartli
2007: 269).
Savremeni udžbenik se realizuje kroz tri vrste medija: 1. štampani medij (tekst i
slikovno sredstvo); 2. audio-vizuelni medij (audio i video zapisi) i 3.
elektronski mediji (CD, DVD, on–line produkcija), a kombinacijom ovih elementa može da
se dođe do izuzetno bogatih oblika javljanja udžbenika.
Digitalnost medija je opravdana zbog interaktivnosti i
multimedijalnosti, čime se povećava očiglednost, preciznost, konkretnost i
jasnost prezentovnih sadržaja. Primeri rešenja prema Ivić, Pešikan, Antić
(2009) mogu biti: intervjui sa poznatim ličnostima i umetnicima; interaktivni
prikazi određenih istorijskih razdoblja i procesa–muzički zapisi, inserti iz
filmova, animacije života iz nekog istorijskog perioda; spotovi...
Udžbenik kao kulturna vrednost i kulturni fenomen, spada u sam vrh po
broju korisnika, kada je reč o štampanim medijima. Prema Ivić, Pešikan, Antić (2009), u Srbiji se u poslednjih 10 godina, svake
školske godine u prvi razred upisuje oko 80 000 učenika i svi oni koriste udžbenik
(za neki predmet i više - radne sveske, priručnik...), a u osnovnim školama ima
oko 700 000 učenika, koji imaju izmedju 8 i 10 predmeta, što znači da se svake
školske godine ostvaruje oko 7 miliona susreta sa udžbenikom, a ako se u obzir
uzme i srednje obrazovanje, broj izlazi na 10 miliona susreta, o novcu nećemo
sada! A zanemarićemo i sve ostale didaktičke resurse koji se koriste obavezno
ili ne.
Visoki tiraži udžbenika (13 akreditovanih izdavača za šk.2011/2010.g.),
svedoče o razmerama ovog kulturnog fenomena, ali i o ekonomskim implikacijama
koje se mogu ostvariti (i ostvaruje se!), u sferi izdavanja udžbenika
(zaradjivanje novca).
Sve navedeno je i priznanje da kreativnost, itekako treba
da ima privilegovano mesto u obrazovanju. U cilju razvoja škole, unapredjenja
kvaliteta nastave, obogaćivanja školskih programa, uvode se inovacije koje i
jesu najbitniji, jer se najbolji efekti i postignuća učenika dobijaju kada se
koriste inovativni modeli rada u „saradnji“ savremenim tehnologijama.
Literatura
Enzensberger, H., M. (1976): Tržište umjetnosti i industrija kulture,
Italijanski komunisti o sicijaldemokratiji; Teorja i praksa raspodela u
socijalističkim zemljama, Marksizam u
svetu, br. 1.
Ivić, I., Pešikan, A., Antić, S. (2009). Vodič za dobar udžbenik: opšti standardi kvaliteta udžbenika, Beograd:
Zavod za udžbenike.
Hartli, Dž. (2007): Kreativne
industrije, preveli sa engleskog Viktorija Krombholc i sar., Beograd: Clio.
Jovičić S, Mikić, H. (2006): Kreativne industrije u Srbiji, Preporuke za
razvoj kreativnih industrija u Srbiji, Beograd: British Council.
Kulturne industrije, docent dr Ratka Marić (FPN)
Jedno ispitno pitanje. jul 2012
Нема коментара:
Постави коментар