„Vladati znači sedeti, a ne opsedati. Vlada se mozgom i zadnjicom, a ne pesnicom. Tako je, na primer, uvedena obavezna potrošnja“, reče Haksli. Da li je Haksli ovom antiutopijom, zapravo nagovestio latentnu moć medija koji su aposlutno zagospodarili umovima Srbije od početka 90-ih godina prošlog veka?!
Ratna poprišta,
kolone izbeglica, šverc benzina i cigareta u svakom mračnom prolazu, redovi za parče
hleba i kašičicu kafe..., pojava sveznajućih individua, koji koristeći alat, kao
što su magične karte, zlatni pasulj, vidovitost posle karmičke smrti (Bogom data sposobnost!),
postaju najusnosniji posao i politički najbolji fenomen pomračenja svesti. Građani
Srbije zadovoljavajući kulturne potrebe postaju okrenuti sadržajima masovnih medija.
HLEBA I IGARA
Država nema
definisanu kulturnu politiku, ali ima nasleđene socijalne probleme, nelegalno raspoređene
TV i radio frekvencije za medije koji su mahom u privatnom vlasništvu, nestručnog
kadra i menadžmena, i sve skupa odlično je pogodovalo za nastanak i utemeljenje
hibridnih kulturnih obrazaca a sve prateći, Juvenalove prekorne reči, koje je uputio
Rimljanima: „Panem et circenses“, što znači i odlično odgovara i ovom vremenu:
„Hleba i igara“. I narod će biti zadovoljan, jer ga takva nerealna realnost oslobađa
terete najrealnije realnosti. Trebalo bi i sve da bude jasno nakon izjave jedne
folk pevačice, koje je predlagana za ministra kulture 1999. godine - Zorica Brunclik
(članica JUL-a): „Bila sam vrlo polaskana što ljudi koji pripadaju opoziciji vide
u meni jedan potencijal koji bi mogao mnogo da uradi u oblasti kulture“.
Mediji (određeni
i „njihovi“), preuzimaju ulogu u prikazivanju stvarnosti, selektivno nudeći određene
sadržaje i stvaraju verziju života i stanja u zemlji koja odgovara „njima“ i onima
koji je oblikuju. Pa je bilo potrebno sprečiti oblikovanje slobodoumnih i autonomnih
individua, koje mogu samostalno da rasuđuju, presuđuju i odlučuju, pa su stvoreni
programski sadržaji koji su iziskivali pasivnog posmatrača, koji će izmeštanjem
iz „primarnog“ života da se identifikuje sa nekim imaginarnim, u kome će uživati
i gotovo uvek znati nakon dramatičnih sitauacija, ko će pobediti, ko će biti srećan,
ko u zatvoru, a ko pronaćii prave i bogate roditelje... I naravno uvek na kraju
imati i naravoučenije, da dobro uvek pobeđuju.... kao i u životu, koji se oko „pasivnih“
odvija nesmetano i surovo.
NEZNANJE JE MOĆ
Sadržaji i
forme se prilagođavaju interesovanjima masovne publike koja je sklona prijemu zabavnih,
trivijalnih i bizarnih sadržaja i stvoren je “ruralno-urbani-senzacionalistički
model” kulturnog obrasca. Ovaj model podrazumeva pseudodogađaje, estradne teme,
novokomponovanu folk muziku, erotiku, voajerske i „paparaco detalje“ iz privatnih
života javnih, mada i manje javnih (u stvari anonimnih) ličnosti; romantične serije
čije se trajanje procenjuje u godinama; kontakt radio i TV emisije u kojima može
da se kritikuje sve ono što se i ne vidi i/ili ne primećuje, jer se živi u „sekundarnom“
svetu, sa kojim se masa poistovećuje.
U stvari,
od kolektivnih stvaraoca, u delo se sprovodilo Orvelo predskazanje: “Rat je mir. Sloboda je ropstvo. Neznanje je moć“, pa je Ratomir Vico-ministar za
informisanje/kulturu u Vladi Jugoslavije, izjavio (Nije srpski lupati): „Građani Jugoslavije
su preinformisani“ ili
izjava Aleksandra Tijanića, kao direktora TV „BK“:
izjava Aleksandra Tijanića, kao direktora TV „BK“:
„Da sam želeo
mirno da živim, bavio bih se stočarstvom; mada baveći se ovom mojom vrstom novinarstva,
ja se opet bavim stokom.“ Ili: „Pink nije medij, već oružje za masovno uništavanje
Srba! To je mongoloidni
potomak slobizma i dosizma. Proizvod trt-šou kulture.“
juna 2013. godine
juna 2013. godine
Нема коментара:
Постави коментар